Om fantasy och politik

13:30

Edit: För att göra min fästman journalisten nöjd kommer här en mening om vad det här inlägget innehåller: Jag diskuterar hur all fantasy kan ses som politisk och pekar på exempel i Odinsbarn och Fablehaven.

Okej, det här var en diskussion som började i kommentarsfältet till Davids recension av Ett folk utan land. Jag kände att jag hijackade inlägget lite för mycket och väljer istället att utveckla det hela i min egen blogg. Jag opponerade mig mot att fantasy sällan är politisk, och nu måste jag alltså förklara mig. Vilket jag hemskt gärna gör. Utbroderat. För det här går jag igång på. VARNING för det längsta inlägget i den här bloggens historia!

Så. Till att börja med måste vi ju definiera vad vi ser som "politiskt". Jag tänker att det är lätt att falla i fällan att enbart kalla fantasy för politisk om den 1. Är samhällskritisk. 2. För en agenda. 3. Är medvetet politisk på annat sätt än föregående punkter. Jag tänker dock att det inte går att begränsa politisk fantasy till dessa tre punkter. Fantasy är definitivt politiskt även om det inte är ett medvetet val. Jag tänker snarare på politik som ett sätt att hantera och diskutera samtiden, och ska en vara rent krass så GÅR det ju inte ens att skriva böcker utan att göra just det. Däremot skulle jag säga att fantasy i SYNNERHET är extra politisk. Se kommande motivering.

Jag vet att det inom litteraturvetenskapen (framför allt under fantasykursen jag läste i höstas) ofta pratas om high fantasy som politisk och portalfantasy som psykologisk. Om jag hade orkat plocka fram teorier hade jag kunnat göra en lång teoretisk utläggning om det här (vilket jag också eventuellt kan göra om så önskas, men vid ett senare tillfälle). Jag motsätter mig det här synsättet. Allt som involverar skapandet av andra världar måste bli ett politiskt inspel. Såhär:

En författare har möjlighet att skapa en ny värld. Oavsett hur hen väljer att skapa den här världen ger det en fingervisning av författarens egna värderingar, och därmed också en kommentar på hur vår värld ser ut. Oavsett om vi pratar utopi eller dystopi finns det värderingar gömda i hur världen är uppbyggd. Varför uppfattas det som ett utopiskt eller dystopiskt samhälle?

Eftersom jag började diskussionen med hjälp av Siri Pettersens Odinsbarn så kan jag ju fortsätta med det. Disclaimer: har hunnit ca 120 sidor in, så baserar min analys av samhället på det jag läst. Det är ett starkt rasistiskt samhälle, där de utan svans ses som sämre (på grund av att de ses som "farliga" för de med svans för att de utan kan få de med att ruttna) än de med svans. Samhället är inte demokratiskt, då de medlemmar som sitter i Rådet röstas in av övriga medlemmar i Rådet. Städerna runtomkring huvudstaden kan välja att ansluta sig till Rådet på något vis (har inte riktigt fått klarhet i exakt hur det fungerar. Om jag har massuppfittat något kan ni ju lämna en liten kommentar om detta här nedanför) i utbyte mot beskydd mot ett hot som inte under huvudpersonen Hirkas livstid visat sig (?), men som Rådet menar är överhängande. Med andra ord är det inget val - Rådet utövar sin makt och talar om vad som är bäst för alla. Det lilla folket kan välja att vara konstant rädda eller att bli beskyddade.
De två fokalisatorerna Hirka och Rime upplever det här samhället åt det dystopiska hållet - Hirka på grund av hela svansproblematiken och Rime på grund av Rådet. Författaren vill uppenbart få läsaren att sympatisera med huvudpersonerna. Vips har vi en värdering - och politik. Rasism = dåligt. Att få styr och att folket är maktlösa = dåligt. Nu ÄR ju också Odinsbarn en ganska uppenbart politisk bok (och det fortsätter i Röta), men den är ett tacksamt exempel på att förklara hur jag menar.

Det är ju läget med high fantasy. Om vi övergår till portalfantasy så fungerar det ju ändå på liknande sätt - i och med att det finns en annan värld som författaren skapat. Hur förhåller sig den här världen till den värld som huvudpersonen/personerna kommer ifrån? Eftersom första delen av Brandon Mulls Fablehaven ligger nära i tiden för mig kan jag ta den som exempel. Även om det helt klart går att se psykologin som är invävd i den här berättelsen också går det även att se samhälleliga paralleller. Bland annat har vi barn i huvudrollerna som står ganska hjälplösa gentemot all den magi och därmed makt som de magiska varelserna i boken besitter. Barnens farfar kommenterar att dessa magiska varelser inte gör någonting av godhet - de förstår inte konceptet att göra något för någon annan - och att detta är något dåligt eftersom det utsätter människorna för fara. Det finns alltså till att börja med en bild av människan som en överlägsen art, som är mer upplyst och förfinad jämfört med andra arter. Även om den har ansvar att förvalta de andra arterna är den också viktigast, och den som ska bevaras även om inte andra arter gör det. Den här djuriska individualismen - att bara göra saker för sin egen njutnings skull - framställs som något negativt. Det är också när älvorna kämpar tillsammans med Kendra som de klarar av att rädda reservatet från hotet. Vips har vi en värdering - och politik. Människor = överlägsen art. Ensam = inte stark. Att göra saker för sin egen njutning = inte bra. Det här är till skillnad från Odinsbarn en bok som väldigt icke-uppenbart är politisk.

Därför kan jag inte specifikt - vilket var det som efterfrågades i en kommentar till Davids recension - tipsa om politisk fantasy. Eftersom all fantasy måste ses som mer eller mindre politisk. Det handlar bara om var en tittar och hur mycket en är beredd att analysera. Mer uppenbart politisk fantasy kan jag däremot tipsa om, men det får vi fasen ta en annan dag. Nu tänker jag avrunda denna uppsats som blev hela 1,5 A4 i 11 punkter. There you go.

Du kanske också gillar

15 kommentarer

  1. Sjukt bra inlägg! Jag vill bara läsa mer!
    ...men först läste jag att du ansåg att det inte finns politik i fantasy alls, vilket rörde ihop det för mig när jag läste resten och du verka argumentera FÖR att politik finns i fantasy. Läste om första stycket fem gånger innan jag fattade vad du skrev. Bra där av mig x)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du gillade inlägget! Det är ju sånt här jag brinner för och verkligen vill skriva om, så det betyder ju lite extra mycket för mig om just det här inlägget var intressant :)

      Hah, läste om det nu och det är ju rörigt skrivet...

      Radera
  2. Jag håller kanske inte med riktigt. Det är skillnad på att ens egna värderingar speglas i det man berättar ( vilket ju är oundvikligt ) och att man berättar något för att aktivt ta ställning mot eller för någonting. Att vara medvetet eller omedvetet politisk. Ransom Riggs menar jag är medvetet politisk i sina böcker om De besynnerliga barnen, på samma sätt som jag anser att Siri Pettersen är det. Däremot ser jag inget av det här i till exempel Eragon, A song of fire and ice ( bara läst första dock ) eller Sagan om ringen, även om vissa moraliska värderingar naturligtvis är uppenbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det nämner jag ju också. Menar du att där vi skiljer oss åt är att jag menar att även litteratur som omedvetet tar ställning är politisk? I övrigt skulle jag säga att Sagan om ringen i allra högsta grad är medvetet politisk, även om Tolkien förnekat det :)

      Radera
    2. OBS! Baserat på filmerna som jag såg för ca tusen år sedan. Vågar inte göra någon ordentlig analys av detta och motivera det.

      Och alla böcker som baseras på någon typ av konflikt som rör typ... folkslag eller mark som ska erövras eller... liknande blir ju också medvetet politiska.

      Radera
    3. Precis, jag menar att det är skillnad på medvetet och omedvetet. Sedan är naturligtvis kontentan av det hela kanske samma i slutändan, att boken framstår som politisk. Jag skulle dock inte kalla en bok politisk om det inte fanns en uppenbar medveten agenda från författaren, eller om inte samhället uppfattat den så politisk att den blivit en symbol. Sagan om ringen har jag inte heller läst, men den är naturligtvis säkert präglad av att ha skrivits i skuggan av andra världskriget. Jag ser dock ingen aktiv ställning för eller mot något specifikt mål. Sedan kanske vi ser nutida verk tydligare än gamla. Att Marcehettas bok ( som jag inte läst ) framstår som oerhört politisk är väl för att flyktingvågen är högaktuell just nu. En pågående tragedi istället för något vi läser i historieböckerna.

      Radera
    4. Men politik är inte alltid att ta ställning! Politik kan vara att diskutera och synliggöra hur samhället ser ut, till exempel (i och för sig är det ju en värdering och ett ställningstagande i VAD som väljs att diskutera och synliggöra). Om all politik handlade om ställningstaganden skulle allt bli väldigt mycket mer komplicerat. Jag tänker också det blir väldigt snävt att tänka att böcker som inte är skrivna med en agenda inte kan vara politiska - författaren är ju ändå bara den ena halvan av vad som skapar en berättelse (ja, jag ser att du nämner böcker som blivit politiska symboler också, men jag tänker fortfarande att det blir väldigt snävt).

      Vill även opponera mig mot att vi ser nutida verk tydligare än gamla. Gamla verk kan vi sätta in i större sammanhang när vi fått perspektiv på och förstått historien. Vi har inget facit på nutiden.

      Men det är jätteintressant att vi tycker olika!

      Radera
    5. Jätteintressant! Tror nog att det är definitionen av "politisk" som ställer till det. Jag använde begreppet eftersom Old adult reads young adult använde det, men skulle nog egentligen själv hellre använda "samhällskommenterande". Att alla fantasy (och även all litteratur) säger något om samhället genom hur vi skrivit (och i fantasy, genom hur vi konstruerat samhällen) är inte samma sak som att den kommenterar samhället. Och det är det jag menar med "politisk".

      Att det går att säga väldigt mycket om vårt samhälle och våra normer utifrån hur folk skriver och skapar världar (drakar, javisst! kvinnliga ledare, nja det verkar onaturligt... är ju ett klassiskt exempel på det). Men det gör den inte enligt mig politisk eller ens samhällskommenterande.

      Att en bok blir satt i ett politiskt sammanhang av läsarna (tex om en författare skriver något uppenbart homofobt eller rasistiskt) gör den inte heller automatiskt till en politisk bok, tänker jag.

      Sedan kan jag ha fel om att fantasy sällan kommenterar samhället, och du lyfter ju flera exempel på det. (Harry Potter är ju ett annat, och den sista boken i De utvalda-trilogin är ju i högsta grad en kommentar till vad som händer i samhällen där något vidrigt begåtts...)

      JÄTTEintressant diskussion i vilket fall! :) Kul med olika vinklar från olika discipliner och perspektiv. :)

      Radera
    6. Jag tror vi egentligen pratar om ungefär samma sak. Jag gör skillnad i om en bok är politisk eller om den uppfattas som politisk. Med grunden i Davids kommentar om Marchetta som ganska unik med sin uppenbara politiska agenda ( om jag tolkade honom rätt ). I det avseendet tycker jag han har rätt. Däremot är det inte ovanligt med politisk fantasy generellt, eftersom mycket ändå uppfattas som politiskt oavsett författarens agenda.

      Radera
    7. Nu har jag snart rört till det så mycket att jag knappt själv har koll på vad jag menar. :-)

      Radera
    8. Anna: Hm, jag förstår hur du tänker. Men funderade lite över en sak: "Att en bok blir satt i ett politiskt sammanhang av läsarna (tex om en författare skriver något uppenbart homofobt eller rasistiskt) gör den inte heller automatiskt till en politisk bok, tänker jag." Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar? Jag tänker att självklart kan en bok som inte är menad att vara politisk bli politisk med hjälp av läsarna?

      Radera
    9. Katja: Ärligt talat skummade jag bara lite i recensionen, eftersom jag inte läst hela boken. Men alltså unik med uppenbar politisk agenda? Va? Skulle tvärtom säga att det är väldigt vanligt, speciellt inom YA (fast kanske ännu mer SF än fantasy i och för sig). Ska läsa om och återkomma på ämnet... imorgon.

      Radera
  3. Tycker också den här var väldigt spännande att läsa! Håller helt med att fantasy är politiskt. Alla böcker som utspelar sig i en annan värld har ju en del politik i sig eftersom man måste ta med den delen om hur samhället styrs. Sen är det ju inte konstigt heller att man som författare får med egna åsikter i en bok man skriver. Så jag håller helt med dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar! Ja, men precis, författaren har ju ändå valt att skapa samhälle på ett sätt - antingen för att vi ska gilla det eller ogilla det.

      Radera

Instagram

Populära inlägg