Top Ten Tuesday aka jag frångår allt som den här bloggen handlar om

06:28

Okej, nu ska jag chocka er. Dagens inlägg handlar inte om böcker(!!!!!!). Dagens Top Ten Tuesday är nämligen en FREEBIE. Och det avskyr jag ju lite, så i ren protest lämnar jag ämnet som den här bloggen i vanliga fall cirkulerar kring och skriver om något helt annat. Dessutom har jag tänjt så mycket på gränserna att det blir elva punkter på dagens lista. Ojojoj!

Eftersom musik är ett minst lika stort intresse för mig som böcker är blir det ett helt inlägg som handlar om just musik. Istället blir det helt sonika elva stycken låtar jag fullkomligt spelar sönder just nu. Hela den här listan finns också sparad som en Spotifylista ifall ni är sugna. Den finns här!

  1. Little Man Tate - "House Party at Boothy's"
    En av mina bästa Spotify-funktioner är radio baserat på låt/artist/spellista, och det är så jag hittar 90% av all ny musik jag lyssnar på (okej, radio och related artists). Kanske 9% står min sambo för, och resten är andra personer i min omgivning (well, det handlar om kanske två pers som har samma musiksmak som jag visserligen). Det här är ett radiofynd som jag hittade på radio baserad på den här spellistan. Ville bygga en spellista med en perfekt avvägning mellan hård och poppig. Än så länge väger det poppiga över rätt mycket... Så får jobba på den hårda biten lite till!

  2. Noisettes - "Sister Rosetta"
    Typiskt band som jag av- och pågillat i flera år, men har en tendens att glömma att jag gillar. Precis så där lagom ilsket som jag gillar mest.

  3. The Bronx - "The Unholy Hand"
    Det här favoritbandsfyndet har jag David att tacka för. Lyssnar på dem orimligt mycket, och tror att jag lyckats integrera dem i varenda jäkla spellista jag lyssnat på sedan i höstas. Älskar allt med den här låten och fungerar allra bäst på svinhög volym. Om telefonen inte varnar för att volymen är för hög är det för lågt.

  4. Gossip - "Yr Mangled Heart"
    Beth Ditto som frontar Gossip är en av mina coolaste personer ever. Hon har designat en sminkkollektion tillsammans med MAC, är gift med en kvinna, skyr inga tillfällen att prata om smalhetsprivilegier och har dessutom en grym sångröst. Hennes favoritlåt är "Oh Bondage, Up Yours!" med X-Ray Spex = en av världens bästa låtar och dessutom råkar Gossip vara sjukt bra. Bara säger.

  5. Arctic Monkeys - "The View from the Afternoon"
    Arctic Monkeys är ett av mina äldsta favoritband, och jag sörjer lite att de växt upp och blivit så himla lugna på senare tid... Första plattan är dock den bästa! Här kan vi verkligen snacka om den perfekta avvägningen som är min bästa sorts musik - dvs ruffigt men melodiöst, dansant och drivigt.

  6. Eliza Doolittle - "Skinny Genes"
    Den här låten står ju ut rätt mycket på den här listan, men ibland behövs något för att bryta av lite också!

  7. The Subways - "Friday"
    Ytterligare ett av mina äldsta favoritband. Just Subways har väl fått en extra revival i mitt liv på senare tiden, eftersom jag såg dem live för första gången efter att ha väntat i nästan tio år. Har ett superspeciellt förhållande till "Rock & Roll Queen", även om "Friday" nog är den jag knarkar mest just nu.

  8. Milk Teeth - "Grease"
  9. Drug Church - "But Does It Work?"
    Slår ihop dessa två till en punkt. Var på spelning i söndags för att se Title Fight och Milk Teeth och Drug Church spelade innan. Den stora överraskningen visade sig dock vara Drug Church som helt sinnes bra. Min sambo var nog mer imponerad av Milk Teeth, men alltså nej. Drug Church för mig. De hade typ kunnat få börja om direkt när de slutade (vilket är knäppt egentligen, för i hårdhet är Milk Teeth det som normalt skulle tilltala mig mer. Men så har jag ju överraskat mig själv en hel del på hårdhetsfronten den senaste tiden). Sjukt tillfredsställande, river på alla de rätta ställena och extremt roliga mellansnack byggda på sån total lyhördhet som en ju sällan får uppleva på större spelningar. (Och Title Fight då? Inte imponerad) (Och ja, jag överlevde spelningen. Trots att jag enligt Victor lät som Blondinbella på Kafé 44 innan pga livrädd för alla militanta veganer och straight edge-folk som hatar folk som dricker alkohol (klädmässigt passar jag ju dock in till 100%. Skulle lätt kunna passera för att tillhöra den här gruppen utseendemässigt). Men blev inte överfallen av någon eller så. Alla var snälla. Och ja David, jag kan höra hur du skrattar åt mig nu)

  10. Franz Ferdinand - "Love Illumination"
    Franz Ferdinand är ett sånt där band som ha gjort några av mina favoritlåtar genom tiderna, men som jag egentligen aldrig lyssnat speciellt mycket på (förutom enstaka låtar alltså). Spotify har ju dock gjort det där med att lyssna in sig på band mycket enklare. Men Franz Ferdinand är väl ett pågående projekt antar jag.

  11. The Cribs - "Martell"
    Relativt nyupptäckt band för min del. Just det här är alltså en related artists-upptäckt (alltså älskar den funktionen). Kan inte lyssna på en enda låt utan att tänka "helvete vad bra det här är".

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Spännande lista! Jag har nog inte hört en enda låt av dessa, tror jag. Det kan till och med vara så att jag inte känner igen en enda grupp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar och hoppas du hittar något du gillar! :)

      Radera
  2. Åh, Blondinbella-inlägget är kanske det roligaste jag läst sen förra gången jag läste det. Jag hade kunnat betala fantasisummor för att få ha varit där just den kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, men då kan du ju föreställa dig ungefär hur jag lät. Men det var ingen som överföll mig eller något sånt, så det är lugnt. Kommer nog till och med våga gå på straight edge-spelning någon mer gång. Om jag har Victor med mig. Som skydd.

      Radera

Instagram

Populära inlägg