Fiktiva favoritdjur

12:11

Veckans tisdagsutmaning hos Kulturkollo är fiktiva favoritdjur, och eftersom djur råkar vara lite av min grej kan jag ju inte säga nej till att svara på det här. Det visade sig dock vara svårare än jag trodde att hitta böcker jag läst som innehåller djur - och som dessutom får en så pass framträdande roll att en får en emotionell koppling till dem (eller alltså, jag gråter ju alltid när djur dör oavsett).

Ett av mina nyaste favoritbokdjur är Freja i PAX-serien. Alrik och Viggo blir räddade av en liten kringdrivande hund som Estrid och Magnar senare tar hand om. Jag nämnde i en av mina PAX-recensioner att jag är typ som Alrik när jag träffar hundar. Att jag tjuter "TITTA GULLEEEEEE" är snarare regel än undantag när det kommer till hundmöten. Häromdagen sa min sambo "Du missade hunden?! ÄR DU SJUK?????" till mig när jag inte tjöt. Och vill hemskt gärna kramas med Freja. Blir ju inte mindre blödig av att det är en hittehund och att hon saknar ett öra. Lilla skrutten <3

Annars har jag en annan hundfavorit - nämligen Petula i Molly Moon-böckerna. Jag är inte så mycket för typiskt fula hundar som mopsar och sånt i vanliga fall, men just Petula är ju himla gullig. Det konstiga är dock att jag inte är hundperson egentligen - är snarare typen som aldrig kan bestämma mig för om jag gillar katter eller hundar bäst. Men jag antar att just hundar gör sig bättre i litteratur. Eller framför allt verkar de förekomma mer? Tipsa gärna om kattböcker!

En katt har jag ju i och för sig. Jag har en grej för stora djur, så Aslan är ju GIVEN. Alltså VEM VILL INTE KRAMAS MED ASLAN? Okej, kanske inte hans fiender, men jag är 100% kompis, promise.

Och sen har jag ju en egen bokkatt. En Katniss närmare bestämt. Fast hon är ju inte fiktiv. Men bokkatt.

Du kanske också gillar

14 kommentarer

  1. Att tipsa om en kattbok är ju lätt. Gatukatten Bob! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl ett jäkla tjatande om den där himla Bob. ;) Någon som kommenterade min blogg igår också!

      Radera
  2. Det finns ju t ex Nils Uddenbergs Gubbe och katt, också. Eller om man håller sig till fiktion, den cigarrökande katten Behemot från Bulgakovs Mästaren och Margarite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jaaa! Varför tänkte jag inte på Behemot?

      Radera
  3. Jag har läst första delen i serien men kommer inte ihåg hunden, Lustigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men hunden dyker inte upp förrän i del två! Så då är allt som det ska :)

      Radera
  4. Och jag tycker det kryllar av kattböcker - tänkte skriva ett inlägg om det på Kulturkollo så det får du kolla in sen! :)
    Aslan är cool!

    SvaraRadera
  5. Jag är jättesvag för böcker med djur!

    SvaraRadera
  6. Rufus av Doris Lessing är en klassisk kattbok

    SvaraRadera
  7. Så där som du reagerar för hundar reagerar jag för katter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, reagerar exakt lika på katter också, men det är det ju inte så vanligt att en ser ute på stan :)

      Radera
  8. Lloyd Alexander har skrivit en charmig och fin bok som heter Mina fem tigrar. Boken har också otroligt söta blyertsteckningar. =) Aslan hade jag också gärna kramat!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg