Bokbloggsjerka 4 - 7 april

11:29

Såhär lyder veckans bokbloggsjerka hos Annika:

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Angående deckargenren: alltså, det är sällan jag gillar deckare. Men det är sällan jag gillar sånt som ses som "fin" litteratur heller. Jag har definitivt läst deckare som jag tycker är bra (Onda flickor till exempel), men ofta tappar jag intresset innan det blir riktigt spännande. Men ja, jag är nog den som ganska orättvist brukar säga "Jag gillar inte deckare", eftersom jag generellt inte gör det. Men givetvis finns det ju undantag.

Angående dåligt korrekturlästa böcker: jag hyser någon sorts hatkärlek till böcker med fel i. Å ena sidan tycker jag att det är roligt att hitta felen, men å andra sidan känns det liksom... så himla billigt på något vis. Men jag tycker alltså inte att det är något som är specifikt för deckargenren (tror jag. Eftersom jag sällan läser deckare kan jag ju inte ge något superbra svar på det här, men det förekommer ju en del i andra böcker också).
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

14 kommentarer

  1. Jag gillar deckare och tycker inte att dålig korrekturläsning är något unikt för deckargenréen.

    SvaraRadera
  2. Jag blir bara irriterad av korrfel för jag upplever att det förstör "flytet" i läsningen.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är respektlöst mot både läsare och författare att som förlag ge ut en okorrad bok.

    SvaraRadera
  4. Själv gillar jag deckare. Men korrfel finns definitivt i alla böcker. Och översättningsfel ska vi inte prata om, usch!

    SvaraRadera
  5. Det är helt OK att inte gilla en genre, man kan ju inte tycka om allt. Det är värre när man säger att en genre är dålig :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte heller korrekturfel är något speciellt för just deckargenren.

    SvaraRadera
  7. Det finns andra genrer jag läser mindre av men jag kan inte säga att det är hela genren jag ogillar. Men av någon anledning så går man ofta på genre när man väljer bok...

    SvaraRadera
  8. Om det är många, många fel i boken ogillar jag det starkt. Men ett eller två fel i boken kan istället vara lite charmigt... och att just jag hittar de när författare och korrekturläsare har missat det!

    Men att dåligt korrekturlästa böcker ska vara något som är ett signum för deckare... Nä. Så kan det inte vara. Jag har läst många dåligt korrekturlästa böcker inom andra genrer också!

    SvaraRadera
  9. Ja många deckare skulle man gärna skippa första halvan på för det är andra halvan som är bra :)

    SvaraRadera
  10. Tror nog att dåligt korrekturlästa böcker finns inom de flesta genres.

    SvaraRadera
  11. Lite som finn fem fel! Själv ser jag dem knappt... Kanske får börja leta lite. :)

    SvaraRadera
  12. Dåligt korrekturlästa böcker dyker upp i alla genrer. Det värsta exempel jag har sett var faktiskt när förlaget tryckt fel version av manuset. Ytterst slarvigt.

    SvaraRadera
  13. Stavfel kan jag väl svälja om de inte är för många, tycker det är värre när handlingen blir ologisk...

    SvaraRadera
  14. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg