Top Ten "Gateway" Books/Authors In My Reading Journey

08:18

Veckans Top Ten Tuesday handlar om böcker eller författare som fått en att börja läsa -antingen över huvud taget, eller en viss genre eller så. Jag tyckte det här var supersvårt, men jag tror nog jag kan få ihop några i alla fall!

  1. Svenska spökhistorier - Dan Höjer
    Min storasyster hade den här och jag drömde ju mardrömmar av den, men älskade den innerligt. Och tja, jag älskar ju fortfarande skräck, så den om någon måste väl ses som en gateway.
  2. 1984 - George Orwell
    Jag har sagt det förut, men det tåls att sägas igen. Jag är ganska säker på att det här var den första dystopi jag läste, även om jag inte riktigt läser den här typen av dystopier längre.
  3. Requiem - Lauren Oliver
    Det här var nog faktiskt den bok som gjorde mig intresserad av att läsa mer böcker på engelska! När jag hade läst klart Pandemonium var jag helt enkelt TVUNGEN att läsa nästa på en gång, så jag förhandsbeställde Requiem. Sen kom jag ju i alla fall inte igång att läsa mer på engelska just då, men intresset väcktes i alla fall.
  4. Varma kroppar - Isaac Marion
    Jag tror det var den här boken som gjorde mig intresserad av zombier, även om det inte var den första zombie-bok jag läste (vilket nog John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda måste räknas som).
Okej, fyra stycken fick jag ihop efter mycket tänkande... Nu tänker jag lägga mig i sängen och läsa Allegiant istället, så det får vara bara fyra stycken.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Spökboken kommer jag också ihåg från barndomen. Jag lånade den flera gånger, men vågade aldrig läsa den. :-)

    SvaraRadera
  2. Även om Varm Bodies förändrade min syn på zombies så har jag fortfarande svårt att rent allmänt förstå poängen med och intresset för dessa.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg