Top Ten Most Unique Books I've Read

08:35

Temat för veckans Top Ten Tuesday är de mest unika böcker en läst. Supersvårt tema, men kom direkt att tänka på några stycken! NOTERA: Inga dystopier denna vecka! Måste ju vara typ första gången jag skriver om böcker jag läst och inte nämnt en enda dystopi? Okej, ska gå och kurera mig med ett bad nu eftersom jag uppenbarligen är sjuk?!

  1. Rytmen i blodet - Jeff Noon
    Den här boken fick jag när jag donerade pengar till mitt favoritforum. En annan medlem lottade ut priser, och hen valde ut den här åt mig. Det var en fullträff, eftersom jag inte bara älskar böcker, utan även musik. Boken är skriven som en låttext och handlar om hur karaktärerna injicerar musik. Jag blev faktiskt sugen på att läsa om den här nu när jag kom att tänka på den. Det här är en sån fantastisk pärla som mitt hjärta bultar så himla fort för. Jag önskar verkligen att fler fick chansen att uppleva den, men den verkar vara himla svår att få tag på. Jag tänker i alla fall bjuda på början:

    nattklubben / en iskall zombie med stirrande panik, så blir det när nattens vålnader fångas i dagsljuset / tänk på det / det är något särskilt med släckt neon, det gör mig sorgsen, får mig att fundera på vart allt bländande ljus tar vägen / som om det borde ha regnat, som om det alltid borde ha regnat

  2. Jag, En - David Levithan
    En är en könlös själv som byter kropp varje dag. Jag vill tro att jag är rätt beläst på ungdomslitteratur, men har aldrig läst något som liknar den här. Jag älskar verkligen idén, och tycker definitivt att den är unik.

  3. En tid för mirakel - Karen Thompson Walker
    Jag är så himla glad att jag gillade den här boken, för idén är så fruktansvärt bra. Jag tycker att alldeles för ofta är böcker byggda på fantastiska idéer, men själva berättelsen blir ändå bara blaha. De är definitivt inte fallet här. Berättelsen går ut på att jordens gravitation gradvis avtar och alla dess följder. Otroligt intressant och känns väldigt realistisk. Och UNIK, givetvis. Eftersom den får vara med på listan.

  4. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag - Sara Ohlsson
    Alltså, det här är tråkigt för jag VILL ju inte säga att den här boken är unik, men jag tycker att den är det. Trots att det gått TRE år (åh herre vad fort tiden gått) sedan boken kom ut känns den fortfarande unik. Okej, varför då? Jo, för att Olivia hånglar med precis vem hon vill och skiter i vad alla andra tycker om henne. Den här boken är så himla kick ass och grym. Jag hejar på Sara Ohlsson alltså!

  5. Pojkarna - Jessica Schiefarer
    Två saker jag tydligen gillar och som obviously är unika: när genus och genusroller ifrågasätts och knäppa droger. I den här boken är de kombinerade. Boken handlar om Kim som på nätterna förvandlas till kille med hjälp av en mystisk växt. Snart blir hon beroende av överlägsenheten. Det blir som en drog, och snart vet hon inte vem som är hennes rätta jag.


__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Alltså jag kan verkligen inte minnas om jag har läst Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag eller om jag bara har tänkt läsa den så många gånger att det känns som om jag faktiskt har läst den. fast det verkar ju som om jag borde minnas den om jag har läst den så det har jag förmodligen inte alltså.. ;)

    SvaraRadera
  2. Rytmen i blodet lät verkligen intressant, tack för tipset! :) Pojkarna har jag länge tänkt att jag ska läsa. Kanske blir det i år som det blir av.

    SvaraRadera
  3. En tid för mirakel har jag stående här och visst är det en alldeles lysande idé. Hoppas jag gillar den också.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg