Top Ten Books If You Like X tv show/movie/comic

08:04

Okej, veckans Top Ten Tuesday. "Om du gillar den här tv-serien/filmen/serien gillar du förmodligen det här" är alltså temat. Jag är rätt dålig på tv-serier/filmer/serier, och tittar faktiskt sällan på sånt som jag skulle läsa (förutom att jag är en sån himla postapokalypstönt. Varning för halvlångt sidospår: När jag och min lillasyster var på bio och såg den nya Captain America hände det så mycket som TVÅ gånger att jag bara: "OMG DEN HÄR VILL JAG SEEEEEE" efter att ha sett typ första bilderna av halvkrossade städer. Första gången svarade min lillasyster: "Alltså det är Godzilla" och jag bara: "Meh, jaha" *inte lika sugen längre*. Andra gången svarade min lillasyster: "Alltså, det är Divergent" och jag bara: "Meh, jaha" *har redan sett*.). Men är nog rätt dålig på postapokalyptiska filmer också...

Men, jag ska plocka fram mina bästa postapokalyptiska tips efter den spännande serien Revolution*. Det här blir nog i och för sig nästan mer "Om du gillar de här böckerna skulle du nog gillar Revolution" eftersom jag ännu inte träffat någon som sett denna eminenta (om än ibland rätt mallade och förutsägbara och med rätt trista könsroller) serie. För att inte tipsa om samma böcker som jag tipsat om en miljon gånger redan blir listan kort den här gången.

  1. En sekund i taget - Sofia Nordin
    Det här är lite typ samma situation som i serien, även om den utspelar sig under helt andra skeden i processen. Alla dör (och därmed dör all elektricitet) förutom Hedvig som bosätter sig på en gård och ska lära sig att leva ett helt nytt liv. Inte så mycket action som serien kanske, men helt klart intressant.
  2. De vassa tändernas skog - Carrie Ryan
    Helt klart lite tveksamma könsroller i den här också (eller? Är fortfarande tveksam till om jag gillar den här eller inte efter att ha gjort en genusanalys av den i min b-uppsats), men här lever de också i en väldigt primitiv värld. Liksom i Revolution ger sig huvudpersonen av för att söka efter något - i det här fallet havet.
  3. I dödsskuggans land - Alden Bell
    Alltså jag undrar varför jag aldrig recenserade den här, för jag vill minnas att jag gillade den. Temple reser ensam genom ett zombiehärjat USA. Ibland träffar hon på lite folk. Ibland är de snälla, ibland inte. Väldigt spännande!

Okej, nu är det såhär va: När jag skrev den här listan kom jag att tänka på ett hål i min läsning. Jag eftersöker helt enkelt tips från er. Jag letar efter äventyrsböcker som innefattar resor av olika slag. Postapokalyptiska eller ej! Vad har ni för tips?

*Det här är en mycket intressant serie som utspelar sig 15(?) år efter att all elektricitet som genom magi bara slutat fungera på jorden. Samhället är styrt av militärer som inte är snälla. Vi får följa Charlie vars pappa blir dödad och bror blir tillfångatagen av militärerna. Charlie ger sig ut för att leta efter sin bror och lyckas på resa hitta sin farbror som varit försvunnen sen länge. Har bara kommit en bit i säsong ett än, så vet inte vad som händer senare i serien!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Åh, någon som också tittar på Revolution! Du har mycket spännande framför dig. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, men Revolution har jag också sett några avsnitt av, gillar den en hel del :)

    Mari

    SvaraRadera
  3. Gillar också Revolution som tagit sig igen efter en dipp där ett tag.

    SvaraRadera
  4. Jag har sett första säsongen av Revolution :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg