Recension: Expeditionen - Bea Uusma

08:02

Jag har ett vagt minne av att vi ägnade en lektion åt Andréexpeditionen i gymnasiet (i kursen Kultur- och idéhistoria), och blev väl fascinerad men glömde det rätt fort. När Expeditionen kom var jag till en början helt ointresserad, men blev nästan besatt vid tanken på att äga den när jag såg den på bokrean. Tyckte dock att 199:- fortfarande var lite mer än vad jag kunde lägga på en bok just då. Det visade sig att is i magen faktiskt lönade sig den här gången! När jag till slut lyckades lägga vantarna på den var det på halva reapriser på Ica Maxi i Arlandastad - ett Ica jag aldrig brukar handla på. 100 ynka kronor för den här fantastiska boken, den illustrerade varianten (på Adlibris får en punga ut hela 288 kronor för samma bok)!

Expeditionen handlar dels om mysteriet om varför Andrées polarexpedition egentligen dog, dels den olyckliga kärlekshistorien mellan Nils Strindberg och hans fästmö Anna Charlier. Men den handlar även och Uusmas egen kärlekshistoria - och varför egentligen en bekväm person som hon, rädd för allt vad kyla heter, blir så besatt av en polarexpedition. Hon gjorde många försök att nå ut till Vitön innan hon faktiskt tog sig fram - övertygad om att hon skulle kunna lösa mysteriet om hon bara fick komma dit.

Ouppklarade mysterier gör något med mig. Jag älskar dem. Det spelar ingen roll vad det handlar om, men det saker som folk i hur många år som helst försökt hitta svar på men inte lyckats fascinerar mig. Jack the Ripper är ett sådant fall. Och varför Andréexpeditionen dog. Fast jag förstod inte alls innan jag började läsa hur otroligt tagen jag skulle bli av den här boken. Efter att jag hade läst klart den drömde jag mardrömmar i flera nätter. Det var allt det vita, det konstanta ljuset/mörkret, blåsten, i övrigt tystnaden, att allt var öde. Jag trodde aldrig att en polarexpedition (eller en faktabok) skulle få mig att känna så här mycket.

Boken är uppbyggd nästan som en roman. Uusma växlar mellan hennes egen berättelse och expeditionens, samtidigt som hon stoppar in faktabitar i form av deras dagboksanteckningar, hur fort det går från konstant ljus till konstant mörker, hur troligt det är att en dör av trikiner och så vidare.

Om du inte är student och har 300 kronor att lägga på en bok tycker jag definitivt att Expeditionen är värd det. Att ha betalat 100 kronor för den känns nästan skamligt lite, med tanke på hur tjock och fin och BRA den är. Uusmas besatthet av den här expeditionen går liksom att känna bara genom att hålla i och bläddra i boken. Så tydlig är den. Och även om en tycker att det där med polarexpeditioner inte låter så himla intressant så tycker jag att en ska våga ge sig på den här boken ändå. För det är så himla mycket mer än bara en bok om Nordpolen.

« Expeditionen: Min kärlekshistoria | Bea Uusma | 313 s. | Norstedts | 2013 »
__________________________________________________________________________________