10 böcker att läsa i vår

08:30

Nu är Top Ten Tuesday tillbaka, och jag hakar väl på för första gången efter min paus! Veckans tema är TBR för våren, vilket ju känns lagom enkelt och lättsamt. Jag har lite märkligt boksug just nu. Raidade nyss Adlibris efter feministiska pocketar. Vill typ bara läsa pocketar och e-böcker för tillfället?! Har äntligen börjat läsa Sylvia Plaths Glaskupan och har flyttat över en hög klassiker (????!!!!) till min läsa-snart-hylla.

Jag har då alltså grävt fram alla mina olästa klassiker från Bonnier Pocket. Jag tror inte jag kommer ta mig igenom alla fem, men de jag plockat fram är i alla fall Karin Boyes Kallocain, Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken (den tror jag att jag ska ta itu med direkt efter Glaskupan), Nina Björks Under det rosa täcket, Kerstin Ekmans Händelser vid vatten samt Vladimir Nabokovs Lolita. Alla andra verkar jag ha gjort mig av med...

Jag känner mig också tilltalad av lite hardcore science fiction, så The Long Way to a Small Angry Planet av Becky Chambers (eller toa-boken som vi kallar den på jobbet – dåligt formgiven framsida...) står högt upp på listan. Postapokalyps känns också rätt, så det får kanske Lars Wilderäng stå för med Stjärnklart.

Precis innan Glaskupan läste jag Beate Grimsruds En dåre fri och nu har jag tydligen fastnat på böcker om psykisk ohälsa. Så jag plockade fram Maja-Stina Franssons Jag bara tvingar mig lite. Och sist på listan blir två böcker jag köpte i bokhandeln för inte alltför länge sedan: The Lie Tree av Frances Hardinge (utgåvan med illustrationer av Chris Riddell!) och The Beginning Woods av Malcolm McNeil.

Hur ser er TBR ut för våren?

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Men vaa finns det en utgåva av the lie tree med illustrationer av Chris Russell?!? Vill ju också läsa den men antar att svenska versionen ej har det ... Aja, i vår tänkte jag läsa typ Pax-boken som kommer och Innan jag dör som jag läser nu, lite Harry Potter och förhoppningsvis andra delen i Mistborn. Och nyaste Sofia Nordin! Plus kanske någon Ursula Le Guin pga är nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har helt tappat det här med Pax, har inte ens läst den senaste... och jo, är nog bara den engelska varianten som har det, men någon gång måste du ju börja läsa på engelska ;) är också sugen på Le Guin! Funderar på The Left Hand of Darkness.

      Radera
  2. Toa-boken, hahaha! Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill läsa, men jag sneglar åt vuxenböckerna jag med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, men det är för litet mellanrum mellan to och a + det är liksom centrerat på mitten av boken = toa är det första en ser typ.

      Radera
  3. Åh, en illustrerad utgåva av The Lie Tree? Den vill hag ha! Läste den nyss på svenska, lite långsam början men bra med stämning och feminism. Hoppas du kommer att tycka om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åh, vad kul att du gillar! Jag hade kollat på den länge, men så när den kom illustrerad av Riddell slog jag till!

      Radera
  4. Kallocain, Den allvarsamma leken och Händelser vid vattnet är bra alla tre tycker jag. Du har trevlig läsning framför dig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahmen kul! Är skeptisk till Händelser vid vatten pga tjockleken, fast det borde en ju inte vara...

      Radera
  5. Kallocain och Glaskupan tyckte jag om, men kanske inte fullt lika mycket som jag hade väntat mig. Lolita och The Long Way to a Small Angry Planet är också jag nyfiken på. Dessutom var jag redan sugen på The Lie Tree, men jag blev helt såld när du skrev illustrationer av Chris Riddell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, så kul att alla blir sålda på den illustrerade varianten! Har läst klart Glaskupan nu och gillade den skarpt alltså!

      Radera

Instagram

Populära inlägg