Epidemin, Åsa Ericsdotter

08:30


Jag hade länge varit sugen på den här, så när jag hittade pocketutgåvan i en nyhetslåda på jobbet tänker jag att nu jäklar måste jag ju slå till. Och well, jag hade seriösa problem med att sluta läsa den. Känns som att det var länge sedan som jag läste en så otroligt politisk och extremt aktuell dystopi – och det här att den faktiskt utspelar sig i Sverige gör den ju liksom ännu mer effektfull.

Det här har hänt: Hälsopartiet har egen majoritet i Sveriges riksdag, tack vare ett löfte om att göra Sverige fettfritt. Statsminister Johan Svärd är besatt av fett och gör allt som står i hans makt (och lite till, fast myglar med det som sjutton) för att banta Sveriges befolkning. Det uppstår en häxjakt på överviktiga personer där de hämtas om nätterna för att åka till "bantningsläger" (som alltså inte alls är bantningsläger, utan snarare någon typ av utrotningsläger). 

Vi får följa ett gäng olika karaktärer: Landon, vars fru svälter sig till döds. Helena, som väger några kilo för mycket och som hotas med att hennes dotter ska tvångsgenomgå magsäcksoperation. Gloria, som fått sparken från sitt jobb på universitetet för att hon är för överviktig. När Helena blir hämtad av en lastbil mitt i natten står Landon plötsligt med hennes dotter på halsen, samtidigt som han försöker hitta Helena.


Epidemin är en otroligt effektiv dystopi, där vikt blir ett sätt att förtrycka ett folk och för Johan Svärd att behålla makten. För den som är undernärd kan inte protestera, och om vi inte ser överviktiga som riktiga människor behöver vi inte lyssna på dem. Och som de allra bästa dystopierna är den också så väldigt aktuell – dels med tanke på hur vi har ett potentiellt farligt parti som är för stort för att det ska kännas tryggt. Men dels också med tanke på överviktigas position i samhället idag, vilken det pratas väldigt lite om (även om jag tycker att det går att se mer och mer).

Dessutom: Välskrivna karaktärer, effektivt narrativ som hela tiden växlar i tempot och lyckas ge berättelsen både djup och action. Och sjukt bra. Den här borde alla läsa.

Citaten kommer från s. 104 i pocketutgåvan.


Epidemin
Åsa Ericsdotter
413 s.
Albert Bonniers förlag
2016
Goodreads

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Å men va hade aldrig ens hört om denna? Men shit vad intressant den låter! Ska definitivt läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men den är riktigt bra, så jag tycker verkligen du ska läsa!

      Radera
  2. Åsa Ericsdotter är ett geni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något annat av henne, men är benägen att hålla med!

      Radera

Instagram

Populära inlägg