Veronica Roth, se och lär

08:30

Just nu håller jag på och läser Dan Vyletas bok Rök, vilken faktiskt är himla spännande. Men en sak reflekterade jag över: Till skillnad från Veronica Roth kan Vyleta skifta point of view med både finess och funktion för berättelsen.

I min recension av Roths senaste bok Carve the Mark kommenterar jag att byter hon point of view mellan kapitlen på ett minst sagt irriterande sätt. Cyras kapitel berättas i första person, medan Akos kapitel berättas i tredje person. Hennes sätt att göra det på gör det otroligt svårt att hänga med – det skapar mer förvirring än egentlig effekt.

I Rök har vi ännu fler karaktärer att följa – och det är inte ens enbart huvudkaraktärerna vi får följa i första person. Majoriteten av kapitlen är berättade i tredje person, men med växlande fokalisatorer (alltså de karaktärer genom vars ögon vi får hänga med för tillfället). Vi får alltså följa olika personer ganska nära inpå ändå, utan att det på något sätt blir förvirrande. Läsaren förstår alltid vem som åsyftas. Mellan de längre kapitlen är det instucket kortare kapitel som berättas i första person. Dessa kapitel anpassas också i ton för de olika karaktärerna, samtidigt som de befinner sig i helt andra sammanhang än våra vanliga fokalisatorer. Och återigen: Istället för att bli förvirrande är det ett snyggt och effektfullt inslag. Det ger snarare en paus i berättelsen och läsaren mer kött på benen om vad som händer på andra ställen. I very much approve.

Med andra ord: Här har Veronica Roth ett utmärkt exempel att lära sig av, eftersom hon bevisligen (jag menar, efter både Carve the Mark och Allegiant måste vi väl kunna säga att det knappast är hennes starkaste sida) är usel på att både skifta fokalisatorer OCH att skifta mellan första och tredje person. I Rök får verkligen skiftet en funktion, vilket knappast kan säga om Carve the Mark. Så Roth, se och lär.

Har ni några andra tips på BRA perspektivbyten?

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. I Anna Jakobsson Lunds Systemet-trilogi berättas allting i tredje person, men ändå så att det är ur olika personers synvinklar, och där funkar det riktigt bra! Eller okej, ska jag vara ärlig så hänger jag inte alltid med, men typ. Tycker också hon lyckats riktigt bra med att få det att låta som olika personer också! Förövrigt är det ju oavsett en trilogi du verkligen borde läsa - har för mig att du inte har det åtminstone?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte läst den, men har första delen hemma! Hade lite problem med säljpitchen på den, men det är ju småaktigt att låta bli att läsa bara pga det... hehe. Så får väl ta mig samman då kanske.

      Radera
  2. Någon som jag tycker lyckades med bra perspektivbyte är Leigh Bardugo i Six of Crows-serie. Alla karaktärerna har sina distinkta personligheter och jag tycker det visas i texten, även om den skrivs i tredje person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ta och läsa den! Har den väntande hemma...

      Radera
  3. Jag satt precis och tänkte samma sak om boken jag läser just nu, Mörk ängel av Laini Taylor. Den är skriven i tredje person och skriftar fokalisator mellan huvudkaraktären Karou och kärleksintresset Akiva på ett betydligt snyggare sätt än Roth lyckas med. Laini Taylor lyckas även med det utan att skilja dem åt med kapitlen och gör detta löpande genom boken. Mycket snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, den har ju faktiskt ganska bra sådana byten.

      Radera

Instagram

Populära inlägg