Thin Air, Michelle Paver

08:30

Min obesession av bergsbestigningar och sånt har den senaste tiden totalt eskalerat, och då främst skräckberättelser om det. Det är verkligen något speciellt med kyla och snö tycker jag. Några av mina absoluta favoritmysterier är Andrées polarexpedition och olyckan vid Djatlovpasset, vilka typ fascinerar mig mycket mer än väldigt många andra saker. Definitivt topp tio bland mina favoritmysterier. Kanske till och med topp fem. Hursom blev jag så pepp när jag såg den här bland skräckböckerna på jobbet. För liksom, berg! Snö! Kyla! Isolering! Och det här att luften är så tunn att det verkligen fuckar med hjärnan. Fy fan alltså.

Det är 30-tal. En expedition ska bestiga berget Kangchenjunga – som ska vara världens mest dödliga berg. De har bestämt sig för att följa i fotstegen på en tidigare expedition som det gick åt helvete för, men huvudpersonens brorsa är besatt av dem. Lokalbefolkningen beter sig allmänt konstigt och vidskepligt, men dessa västerlänningar har ofc noll respekt och ba klampar in as västerlänningar do. Men det börjar hända allmänt märkliga saker. Typ konstiga ljud, en skepnad som syns till. Så långsamt börjar berättelsen om vad som EGENTLIGEN hände med den här tidigare expeditionen nystas upp. And it isn't pretty.

Jag hade nog förväntat mig att den skulle vara liiiite läskigare, men ärligt talat: Bara settingen is doing it for me. Bergsbestigningar creeps me the fuck out på riktigt alltså. Och att bara lägga till LITE spökligheter på det här gör det för mig ändå rätt så obehagligt. Om en inte har samma relation till det här som jag har upplever en nog inte det här som speciellt läskigt alltså. Men ja. Själva skräckinslagen är inte speciellt läskiga, och jag tycker nog att det liksom kunde ha eskalerat lite mer, och ännu hellre liiiite tidigare i boken.

Den stora behållning med boken är ändå att den liksom är ganska trevlig och mysig läsning. Konstigt att känna "mysig" om en skräckbok, men eh. Jag gillar verkligen tonen i. Jag har ju då alltså läst den på engelska, och det var en hel del väldigt gamla ord i som inte ens Google Translate förstod. Tycker ändå det är en intressant skildring av tidsandan och själva expeditionen.

Alltså OMG, nu när jag kollade Thin Air på Goodreads såg jag att Pavers Dark Matter handlar om en polarexpedition och också är skräck???? Måste läsa denna ASAP. Seriously.

     Thin Air
     Michelle Paver
     240 s.
     Orion
     2016


Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. La till båda på önskelistan, gillade inte vargbröder så har lite undvikit Michelle Paver efter det, men man kan kanske inte stämpla en författare efter endast ett verk! Tack för toppentips! Hade tipsat dig om snöbarnet om det inte var så att jag har för mig att du redan läst den? Annars: stämningsfullt, Alaska, natur, sägner, oklarheter, ett barn av is och snö. Puss!

    SvaraRadera
  2. Hmm råkade publicera i nåt himla google-namn, vet inte vad det står då, vill ej verka anonym och läskig så det var jag som skrev kommentaren om snöbarnet osv! *vinkemojin*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Tror inte jag läst Snöbarnet? Känner inte igen titeln i alla fall! Så ska kolla in den :) det låter ju verkligen som något jag skulle gilla!

      Radera
  3. Andrées polarexpedition är så intressant. p3 dokumentären om den är fantastiskt, du har säkert redan lyssna på den men tänkte tipsa iaf. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, gillade den skarpt! Om du inte läst Expeditionen av bara Uusma borde du verkligen göra det!

      Radera

Instagram

Populära inlägg