Poddarna jag följer del 1: True Crime

08:30

Okej, tänkte att jag skulle ta och göra inlägg om alla poddar jag följer. Jag är uppe i så pass många jag gillar nu att jag verkligen bara prioriterar de jag gillar bäst. Om jag irriterar mig på mer än jag gillar med en podd får den helt enkelt ryka till förmån för bättre. Jag ogillar konceptet Snubbar Som Snackar, så om det är poddar med två snubbar har jag extra höga krav. Till exempel är två av poddarna som är med i den här listan sånna, fast bra dårå. Såååå! Plocka fram podcaster-appen så kör vi. Totalt blev det för övrigt 18 poddar jag ville skriva om, så delar upp det i tre inlägg. Det första får bli true crime, eftersom det är den största gruppen och det jag lyssnar mest på. Vissa har ni kanske hört mig nämna förut, men det är som det är.

Rättegångspodden

Berättar om olika brott med ljudklipp från förhör och rättegångar. Plus lite speakers ibland då.
Favoritavsnitt: Styckmordet i Askersund del 1 och del 2, Styckmordet i Boden del 1, del 2 och del 3.

The Generation Why Podcast

Två snubbar som pratar om brott i USA. Jag tycker det är kul för de har så jäkla mycket fler mord att beta av. Eller alltså missförstå mig rätt, men de flesta makabra brott i Sverige har en ju liksom redan hört om, även om det är spännande att grotta ner sig i ändå! Tycker att det är nice att Justin & Aaron verkligen vrider och vänder på fall och visar komprometterande fakta för alla sidor liksom.
Favoritavsnitt: The Norway Shooter (det här är alltså Breivik! Jag tycker att det är intressant att se situationen ur ett mer avlägset perspektiv liksom, från en annan kultur), The Mary Morris Murders och Oklahoma Girl Scout Murders.

Mordpodden

Här har vi ett nytt svenskt mord i varje avsnitt. Lite platta diskussioner tycker jag med en hel del plattityder (åtminstone i de första säsongerna, tycker verkligen det tagit sig nu i tredje säsongen!). Hittills har de tagit upp mord i Skåne, Småland och nu Norrbotten.
Favoritavsnitt: Modellmordet utanför Växjö, Michael-fallet och Mordet i Vollsjö.

True Crime Garage

Ok, två amerikanska snubbar igen... Men ah, de dricker öl och snackar om olika fall. Jag gillar verkligen hur de kan gå från tramsiga till väldigt seriösa snabbt och de känns väldigt professionella.
Favoritavsnitt: The Ted Murders (Ted = Ted Bundy) och The Disappearance of Beverly Potts.

Spår

I Spår har de haft som agenda att försöka frikännande felaktigt dömda, vilket ju är en intressant utgångspunkt. Så de går igenom fallet från början och pekar på anledningar till varför rättegångarnas utfall bör ses som felaktiga. Väldigt mycket info om varje case, eftersom det är liksom en hel säsong per fall. Men det är ju något positivt ändå.

I brottets spår

Här har vi Norrlandsmord! Också ett mord per säsong med mycket info.

Unsolved

Unsolved har bara en säsong en så länge (jag hoppas det blir mer, pga så jäkla bra!). Det är om ett 40 år gammalt cold case där en tonårskille blev mördad.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Det här är så kul. Skulle vilja ha fler poddar som Spöktimmen nu. Dock är jag mest intresserad av ouppklarade mord för tillfället, mer än övernaturliga saker. Dock älskar jag sånt också då och då. Men just nu älskar jag mysterier!! Har tydligen blivit min nya grej. Älskar att inte veta vad som hände och grotta ner mig. Så nu eftersöker jag främst poddar som handlar om ouppklarade mord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är typ tvärtom, gillar inte när det inte är klart! Men du kanske gillar True Crime Garages senaste avsnitt då! Det är en collegetjej som försvann och aldrig blivit hittad, de cmvet fortfarande inte ens vad som hände med hennes kropp. Och har planerat ett inlägg med spökpoddar till nästa vecka ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg