Hallå kan vi prata om Riverdale?!

15:08

Jag ba: "Amen jag blev matförgiftad". Sen blev Victor magsjuk. Såatteh, well, antar att jag inte var matförgiftad… Det gjorde i alla fall att jag hade en hel helgkväll för mig själv och råkade titta på hela Riverdale. Ooops.

Och alltså, i TV-serier. I just love my drama and intriger så mycket. Och den här har det. Allt jag vill ha. Självklart finns det tusen uppenbara brister också, men alltså så guilty pleasure-bra!!!!! Älskar den extrema klyschigheten, men att den samtidigt känns ny och fräsch på flera punkter. Typ att alla får vara _kompisar_ (ofc har vi en bitch, det blir inte en bra high school-tv-serie utan en, men alltså att alla bara "ahmen det är synd om henne, vi sätter henne på plats lite men när det väl gäller så finns vi där" + att hon aldrig är den som styr hela skolan) och umgås i olika konstellationer hela tiden. Efter kärleksrelationer går de vidare på ett extremt vuxet och moget sätt. De olika rollerna i gängen är fortfarande strikta och mallade, men uppdaterade och det reflekteras en hel del kring dem. OCH KVINNLIG VÄNSKAP HÖRNI!!!! När tjejerna bestämmer sig för att ba "Nä, vi tänker inte tolerera det här era jävlar" och går ihop och faktiskt blir lyssnade på. Och framför allt känner jag att så många "tjejproblem" som är orsakade av patriarkatet fick plats i den här serien och verkligen blev tagna på allvar. Hur tjejer hängs ut som slampor, hur mycket tjejer måste prestera för att ses som lika bra som killar och hur fäder kommer undan med att inte ta hand om sina döttrar.

Självklart skulle jag kunna prata om alla problem jag har också (eller hade speciellt i början), men jag kommer faktiskt inte ihåg dem så väl. Jag tror också att mycket av det jag störde mig på i början rätades ut efter ett tag – till exempel så verkade ju flera av karaktärerna vara extremt mycket plattare i början än vad det senare kom fram att de var. Sånt himla plus för att det i en sån här serie får utrymme att diskutera både genus och klass. Störde mig lite på att gay-karaktären är extremt stereotyp, men uppskattar att han inte behöver gå igenom något komma ut-moment och att det (väl?) aldrig är ett problem att han är gay (förutom att ingen annan är det).

Mina bästa karaktärer är Jughead och Cheryl (assååå förlåååååt men HUR SNYGG ÄR HON INTE? Dör snyggdöden varje gång hon är i bild alltså).

Men okej, vad tycker ni? Vilka var era smaskigaste händelser? Favoritkaraktärer? TELL ME EVERYTHING!!! Och såklart spoilervarning i kommentarsfältet dårå.

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Blev lite förvånad nu i efterhand att du trodde att du var matförgiftad istället för att tänka direkt: "VINTERKRÄKSJUKAN" eftersom det högsäsong för den jan-mars typ. Men är nog jag som jobbar på förskola som automatiskt tänker det så fort man mår lite lite illa.

    Men nu till det viktiga: Såg bara ett avsnitt av den här serien och fastnade inte riktigt. Hmm... kanske ska ge den en chans till.. ett avsnitt räcker nog inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magsjuka var faktiskt det jag tänkte först också, men sen gick det över så himla fort + hade ingen feber och så. Vilket liksom kändes märkligt. Men ja, jag var ju smart nog att isolera mig och allt sånt pga supernojig med magsjuka haha.

      Och nej, jag var definitivt inte fast efter ett avsnitt! Så ge den lite till :)

      Radera
    2. Ok. Ska se några fler avsnitt då innan jag uttalar mig igen.

      Radera
  2. Jag är helt såld på Riverdale! Hoppas att den ska bli stor så att den klassas om "vår tids" OC eller liknande, så som folk säger om Girls för Sex and the city.
    Så fint att kvinnlig vänskap har en så tydlig plats och att så många frågor berörs på ett respektfullt sätt. Har dock ett jättestort irritationselement: läste att författaren bekräftat att karaktären Jughead är asexuell, men det har de ju uppenbarligen ändrat på till tv-serien.. Att han och X (utan att nämna namn för att inte spoila) inleder en kärleksrelation känns så onödigt för handlingen och helheten?? Jag tyckte bättre om när de var vänner, kändes som att det var en bättre/mer intressant dynamik mellan alla karaktärerna då. Och onödigt att alla relationer i serier måste bygga på traditionella kärleksrelationer och roller..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, ja, det är sant. Jag har läst första volymen av den nya serien nu och well... det är inte mycket som faktiskt är baserat på själva serien förutom karaktärerna och deras roller (men inte deras relationer till varandra), så, ja. Kan också hålla med om att tristheten i relationerna.

      Radera

Instagram

Populära inlägg