Filmtips (och boktips)

05:32

I fredags när jag var ledig skulle jag sätta mig framför Netflix och kolla ett par serieavsnitt på kvällen. Dukade upp med min Pepsi Max och mina chili-ost-knorvlar och tänkte medan PS3an gick igång att "fasen, jag ska nog unna mig en FILM idag, jag är ju ändå ledig, så det kan vara trevligt att lyxa till det lite". Så då gjorde jag det. Visserligen tog det typ en himla halvtimme att välja film pga pissigt filmutbud (serier däremot är de ju bra på!) på Netflix och alla mina eeeeh... internetkanaler låg nere (annars hade jag kollat Stardust!).

Hajade till när jag lyckades snappa upp Foxfire: Confessions of a Girl Gang bland allt myller av crap. Jag vann faktiskt biljetter till att se den på bio när den kom ut, men när jag hade tid att gå och var i en stad där den kunde ha gått hade den slutat gå... Sen har det inte blivit av. Foxfire var en av mina favoritböcker när jag var yngre, och har tänkt många gånger att jag ska läsa om den. Har till och med hela TVÅ ex stående i bokhyllan.



Men, alltså Foxfire. Det handlar om ett tjejgäng på 50-talet som bestämmer sig för att de är trötta på att män behandlar kvinnor som de vill - så tjejerna tar saken i egna händer. Detta görs på well... inte helt lagliga sätt, utan snarare genom misshandel, vandalisering och rån och sånt.



Det är tjejer som är allmänt kick ass, har en feministisk agenda och får vara både douche:iga, gulliga och allt däremellan. Helt sjuk bredd av olika typer av tjejer och kroppsformer. Dessutom så himla ovanligt med en film där i princip ALLA karaktärer är kvinnor! Visst finns det män, men de är liksom bara med på kanten lite. Och alla citat! Sjukt citatvänlig film. Och fint foto! Plus att alla konstant är sjukt snyggt klädda. Liksom, kolla in Maddy i randigt + röd scarf + rött hår längst bak här (eller varför inte checka skorna + typ ALLT på bilden ovan?!):




Tänkte så många gånger medan jag läste filmen att den är som en betydligt allvarligare Den okända historien om Frankie Landau-Banks - kanske lite som en berättelse där Frankie möter Flugornas herre. Alla borde läsa boken, men om ni inte orkar det borde ni åtminstone se filmen. Ibland blev den visserligen lite långsam, men då kunde en spela mobilspel en stund så gick det över.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg