Varför jag får huvudvärk av att läsa serier

06:22

Okej, så är ju fortfarande newbie när det gäller serier, även om jag försöker bli nördig (mitt jobb hjälper mig. Har en lista på några som jag ska köpa när jag får lön. Det är allt ifrån fortsättningar på Sandman och Rat Queens till Ms Marvel och Runaways. It will be expensive. I fucking love personalrabatt). Jag tycker ju att det är roligt och avslappnande att varva med serier ibland. Men, vi har ett problem: Jag har fan serie-dyslexi.

Såhär: När jag läser vanliga böcker läser jag lite här och lite där. Jag läser sällan sidan uppifrån och ner, utan överallt på en gång och pusslar ihop i efterhand. Om det makes sense. Jag tror att det är en stressgrej, att jag aldrig tillåter mig själv att läsa från början till slut, utan hoppar över lite, inser att jag inte fattar om jag inte läser det mellan och sen måste gå tillbaka.

När jag läser serier använder jag samma metod och det GÖR MIG SÅ TRÖTT. För jag ser alla bilder på en gång och blir förvirrad och måste läsa samma sida fyra gånger innan jag fattar vadfan det är som händer. Och jag vet inte om det är fel på mig, men alltså, JAG FATTAR INTE vadfan de håller på med hela tiden, när jag inte har en text som beskriver "det här händer".

Jag tänkte på det när jag läste Sandman i fredags/lördags. Jag gillar konceptet löjligt mycket, MEN bilderna gör mig förvirrad och hälften av tiden fattar jag NADA. Och jag tänker att det måste ju rimligtvis vara mitt sätt att läsa på som är fel. Alltså, jag förstår ju HUR jag ska läsa (läste en recension på Goodreads om en person som var tvungen att fråga sin unge hur en faktiskt läser serier. Helt rimligt tycker jag, faktiskt. Så jävla enkelt är det inte. Uppenbarligen). Alltså, vissa serier är ju enklare än andra. Jag menar Locke & Key hade jag inga problem med alls. Kan inte minnas att det var något större problem i Saga heller. Rat Queens uppstod problemet ibland. Jag försökte mig på Daredevil i höstas, men orkade inte med det bara för att det var så jävla mycket hela tiden. För jag förstår ingenfuckingting av vad som händer. Grejen är ju att när jag inte kan ger jag upp. Jag hatar det. Det är typ DET TRÅKIGASTE JAG VET I LIVET att göra saker jag är dålig på (det är därför jag gett upp att spela GTA seriöst. Kör bara taxi nuförtiden. Är ju värdelös på att skjuta). Tråkigare än att tvätta. Och städa. TILLSAMMANS.

Jag undrar: Är det här en övningsfråga? Pretty plix säg att det blir lättare?

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Just Sandman var jag faktiskt inte heller helt såld på i förstas volymen. Tyckte som du att den var väldigt svårläst (men då var jag också serie-newbie), rutorna är ju liksom huller om buller och inte alltid rutor ens! Jag vande mig till slut, och i volym två tyckte jag själva storyn blev bättre också, inte alls lika hoppigt och obegripligt. Så det hjälpte ju till en del. Tycker absolut du ska ge volym två en chans, det var i alla fall där jag kände att jag måste fortsätta vidare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis! Jag kommer definitivt ge vol 2 en chans, är alldeles för såld på själva konceptet för att inte fortsätta läsa :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg