Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters

06:04

Alltså som jag varit pepp på den här veckans Top Ten Tuesday! Har peppat i flera veckor, men helt glömt fundera på vilka böcker jag skulle ta upp... Så hamnade jag ändå där med att göra en lista på tio böcker KVÄLLEN innan postning. Och så glömde jag bort att det var det här inlägget jag skulle skriva och inte en recension av Eleanor & Park, dessutom, så då fick jag ännu mer tidsbrist. Önskar verkligen att jag hade lagt mer tid på den här listan... Men alltså nehepp.

Och alltså det är ju så intressant det här med mångfald och vad en själv noterar. Alltså jag som vit lägger ju aldrig märke till vilken hudfärg eller religion karaktärer har, medan jag desto oftare reflekterar över kön, sexuell läggning, funktion (alltså främst psykisk dårå, fysisk är jag ju dålig att notera) och klasstillhörighet - eftersom det ändå är kategorier där jag inte tillhör de som skriker högst. Så därför har jag på vissa sätt jävligt mycket ångest över att göra en lista med böcker som hyllar mångfald - eftersom jag vet på förhand att den här listan kommer ha hål på fronten etnisk mångfald. Därför infogar jag det som disclaimer redan nu, även om det aldrig kan ursäkta det faktum att det ÄR så. Och är det inte också jävligt fult att göra en lista med böcker som hyllar mångfald - när en bara gör en lista där mångfald hyllas när det gäller de marginaliserade grupper en själv tillhör? Okej, den där meningen kanske inte gjorde någon sense alls, men jag tror att ni kanske fattar vad jag menar? Och sen dessutom: En bok kan ju vara superbra på ett område, men helt fruktansvärd på ett annat.

Alltså, det är ju jävligt sorgligt att det är så svårt att få ihop den här listan för övrigt. Efter raid i min bokhylla kommer jag fram till FYRA stycken. Jag vet inte om jag är för kritisk i mina analyser, eller om det helt enkelt är såhär dåligt? För jag tänker ju också på följande faktum: Att en marginaliserad karaktär FINNS MED är inte en garanti för att det också hyllar mångfald. Jag kräver också att det är ett icke-stereotypt porträtt för att kunna säga att det finns mångfald inblandat. Och tja, det finns ju en del böcker som tar upp ETT av ovan nämnda problem, men kan det verkligen kallas för att "hylla mångfald" då? Det går ju självklart att ifrågasätta om de jag nämnt kan sägas hylla mångfald heller... Se beskrivningarna för det.

1. Engelsforstrilogin - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Alltså det här är en av mina bästa böcker när vi snackar diversity - även om den kanske inte är perfekt heller. Innehåller till exempel varken östasiatisk eller mörkhyad karaktär, men spansk/latinamerikansk och arabisk. Plus för HBTQ, psykisk funktionsnedsättning och klass.

2. Eleanor & Park - Rainbow Rowell
Halvasiatisk karaktär, vars problem rörande att vara asiat i ett vitt samhälle också tas upp. Vill dock inte uttala mig om hur stereotyp eller inte Park är, eftersom jag inte har tolkningsföreträde på området. Men Eleanor: Både psykisk funktionsnedsättning och låg socioekonomisk status.

3. Jag är ju så jävla easy going - Jenny Jägerfeld
Även här klass + psykisk funktionsnedsättning + HBTQ.

4. Legend - Marie Lu
I Legend har vi ju också klassproblematik och ett gaypar. Även: En hel massa olika mash ups av nationaliteter. Day beskrivs väl till exempel som mongolisk + blond (eller han kanske aldrig beskrivs som mongolisk? Vet att bilden Marie Lu fick idén från om Day som asiatisk + blond var på en mongolisk flicka, men om porträttet av honom blev så detaljerat minns jag inte) och Anden är en blandning av latinamerikansk och något mer.

Okej, det här inlägget blev myyyyycket längre än vad jag hade tänkt mig. Ni får ha in mind att jag är littvetare och att det liksom är sånt här jag skriver om och är intresserad av och tycker är viktigt. Och det kanske också gör mig extra kritisk och petig. Men som sagt, behöver öva upp mitt öga för etnisk mångfald.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Jag har ungefär samma problem, men jag funderar inte ens på kön, sexuell läggning eller något annat som skulle kunna medföra att man tillhör en minoritet. Jag har jättesvårt att tänka på det sättet eftersom alla bara är människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast problemet är ju att i ett samhälle där vissa blir privilegierade på andras bekostnad och därmed inte finns representerade i kulturen MÅSTE vi tänka längre. Om en är vit, straight, medelklass osv behöver en ju inte tänka på allt det här, eftersom en finns representerad ändå. Den dag vi har ett jämställt samhälle har vi råd att se "bara människor". Idag har vi inte det, eftersom det leder till att grupper marginaliseras. (Heads up på också att kvinnor inte är en minoritet i samhälle. Marginaliserade - ja. Men inte en minoritet).

      Radera
  2. Precis som du noterar jag sällan hudfärg eller religion. Jag börjar bli bättre på det precis som genusglasögonen blir klarare och klarare för varje år som går, men det finns många hål att täppa till helt klart. Däremot är det nog så att den som har tolkningsföreträde, eller om vi har någon i vår absoluta närhet med tf, så reagerar vi starkare. Men jag blir förbryllad, gaypar i Legend?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, förlåt, det är faktiskt i sista boken om en ska vara petig. Tror det är där det nämns. Och jag är osäker på om de är ihop, eller om det bara är den enda som är kär i den andra eller hur det är, men Metias och Thomas i alla fall.

      Radera
    2. Men just ja, fan hade helt glömt bort. Hur har jag kunnat glömma?? Måste läsa om eller nåt.

      Radera
  3. Så himla bra tema (för en gångs skull...) men jag kommer typ på noll andra än du nämnt?! Måste fundera lite mer, kanske jag kommer fram till NÅN till ... man reagerar kanske inte på samma vis när man inte tillhör någon direkt minoritet, utom för mig då kanske finlandssvenskan, om det ens räknas ... :S

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg