Top Ten Hyped Books I've Never Read

05:49

Måste säga att veckans Top Ten Tuesday inte känns speciellt inspirerande... Är inte det för övrigt ledordet för de senaste veckornas Top Ten Tuesday över lag, eller? Nåja, alltså att ogilla hypar är lite av min grej, så jag läser hypade böcker högst motvilligt. Sen finns det ju en del på listan över hypade böcker jag önskat att jag inte läst, typ Twilight, Odinsbarn... till exempel.

Tog en titt på Goodreads lista med "Most Read Books This Week In Sweden" för inspiration till den här - jag menar det är ju astråkigt att än en gång plocka upp En man som heter Ove, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Fifty Shades of Grey, men inte ens den var dödligt inspirerande. Men nåja, jag petar väl ihop någon sorts lista ändå:

1. The Martian - Andy Weir
Denna säljer som smör på jobbet, men jag är brutalt ointresserad. Filmen verkar schysst, men är osäker på om det är min grej i bokform. På samma sätt som jag älskade filmen Interstellar men inte kan uppbåda minsta lilla intresse för samma berättelse i bokform (som visserligen är skriven efter filmen...). Jag gillar olika saker när det gäller film och böcker helt enkelt. Rymden passar mig för det mesta bättre i filmformat än bok.

2. The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
Den här är jag väldigt sugen på, mest på grund av snygga omslag och det är ungefär samma kunder som gillar den här som gillar Mistborn på jobbet! Och jag skulle ju behöva läsa mig igenom storsäljarna liksom.

3. Discworld - Terry Pratchett
Det här är så att en inte ens får nämna't när en jobbar på SF-bokhandeln. Men jag har inte läst någon av Discworld-böckerna. Ingenting av Pratchett faktiskt. Är dock omåttligt sugen på de inbundna superfina utgåvorna...

4. Throne of Glass - Sarah J. Maas
Ytterligare en av jobbets bästsäljare... Tänker att jag borde läsa, men vet inte riktigt om det är min grej. Det här med assassins och sånt är jag ju inte helt såld på. Men vi får se!

Resten får bli motivationslösa, för annars kommer ni aldrig ta er igenom hela listan:

5. Wool - Hugh Howey
6. Graceling - Kristin Cashore
7. Eragon - Christopher Paolini
8. Cinder - Marissa Meyer
9. The Selection - Kiera Cass
10. Aristotle and Dante Discovers the Secrets of the Universe - Benjamin Alire Sáenz

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Det är jobbigt med hypar, jag vill helst inte heller läsa dem. Eller jag får ett inre motstånd mot dem, men när hypen har lagt sig så händer det att jag läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, precis så känner jag också. Jag vill läsa det innan det blir coolt, annars vill jag inte alls, haha.

      Radera
  2. Att du ens vågar outa att du inte läst Pratchett, läser ingen av kollegorna bloggen? #livingontheedge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ju ungefär samma grej när jag outade på jobbet att jag inte gillade Neil Gaiman. Och jag tror faktiskt inte att någon av dem läser min blogg? Vet att några var in och kollade precis när jag började (eftersom en av cheferna: "det här är Anna! Berätta om bloggen"), men tror inte de gör det nu.

      Radera
  3. Jag vet inte varför egentligen men jag dras med i hypen på vissa böcker. Det är väl för att det pratas och skrivs så mycket om dem så blir jag nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag blir typ tvärtom. Blir jättemotvillig bara för att jag inte var före alla andra. /hipster

      Radera
  4. Haha, jag hade kunnat använda din lista till "hypade böcker jag längtat mig grön efter att få läsa". Utom kanske just Rothfuss då som av någon anledning inte lockat, men som nu ändå håller på att bli läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, meh hallå Rothfuss-omslagen är ju jättesnygga!

      Radera
  5. Jag tyckte också frågan var knepig och inte alls kul att svara på. Min lista består av en enda titel....=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men verkligen jättekonstiga teman på senaste tiden?!

      Radera

Instagram

Populära inlägg