Liten harang om Warm Bodies

20:59

Trots att det bara är typ som min torsdag idag (har fredag imorgon) bestämde jag mig för att lyxa till det lite - eftersom jag haft en ovanligt slitig jobbdag med lagerinventering. Har dukat upp med både pizza och godis och tänkte att "Näe, jag ska fan se en FILM. Nu IGEN". Ville fortfarande se Stardust, men lyckades inte hitta med svensk text (jag hör helt värdelöst).

När Warm Bodies hade premiär för några år sedan råkade jag se trailern och tänkte att "fy sjutton, det här ska jag aldrig i mitt liv se. Fan vad dåligt det verkar". När jag råkade se Warm Bodies bland populära titlar och valde jag ÄNDÅ av okänd anledning att titta på den. Och det är 1h 37 min av mitt liv jag aldrig får tillbaka. SÅ. JÄVLA. DÅLIG. Borde ha lyssnat på min första instinkt och bara skitit i den.

Alltså, boken var ju rätt bra. Den står sorterad som skräck på jobbet, även om jag hade tyckt att den passat bättre på urban fantasy. Men om filmen varit en bok hade den hamnat på ROMANS. Och alltså, en gång i tiden gjorde jag en lista på vad en zombie-film inte fick innehålla, och den här prickar in alla punkter.

Däremot tänkte jag mycket mer på intertextualiteten och Romeo och Julia-berättelsen - en koppling jag av okänd anledning inte gjorde när jag läste den. Eller alltså jag GJORDE ju kopplingen, men jag såg inte att den helt UPPENBART refererade till Romeo och Julia. Alltså, vi kan ju börja med namnen, R och Julie... Och sen balkong-scenen i slutet. Eeeeh, sen slutade mina kunskaper om Romeo och Julia. men värd att se för det? Nej... Alltså se den inte. Gör det inte. Jag tycker fan synd om mig själv. Varför förstörde jag den här kvällen? Varför tittade jag ens klart om den nu var så jävla kass? Vet ej.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. jag kan tänka mig att filmen är ett fiasko. jag läste boken (eller lyssnade på ljudboken, minns inte längre) för ett bra tag sen och gillade den, men den känns ju inte som en bok som blir en bra film. ...sen hade jag ju inte ställt den ens i närheten av skräckhyllorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejen är att filmen har en så brutalt annan ton än boken också?! Alltså jag menar, jag tänkte mig boken som en postapokalyptisk spännande bok, men filmen är ju en romzomcom, och sånt AVSKYR jag.

      Radera

Instagram

Populära inlägg