Att vara ung tjej och jobba i bokhandel

10:59


Nu tror jag ju att ni - eftersom ni ändå läser min blogg - tycker att jag är rätt så kompetent på mitt område. Kanske till och med mer kunnig än de flesta. Det är ju trevligt. I så fall är inte det här till er. Det här är snarare till alla män som tror att kön är ett tecken på kompetens.

Så, det är ju bara män som är bra på fantasy och science fiction - eller hur? Och zombier! Herregud, Fina Flickor™ läser ju inte om blod och död. Det vet ju alla. De går inte på toa heller. ALDRIG!

Jaha, nähä, ni vill säga emot påståendena ovan? Läser tjejer om ZOMBIER? GÅR DE PÅ TOA? Herregud, hela världen vänds upp och ner - vad ska nu hända???

I måndags var det en man i butiken med sin dotter. De dividerade med varandra om att fråga någonting, medan jag satte upp högar med böcker på ett podium. Han tittade på mig, såg sig omkring, tittade på mig. Utbrast: "Oh look, there's a guy, go ask him!" och pekade mot min manliga kollega. Frågan de ville ställa: "Where can I find The Walking Dead?". Tidigare i år stod jag i kassan när en man frågade: "Jobbar det ingen man här?".

För det första: Jag är bra på det jag gör. Allvarligt talat. Jag kan mina grejer. 
För det andra: Tror dessa män verkligen på allvar att jag skulle bli anställd i en bokhandel inriktad på speciellt fantasy, science fiction och skräck om jag inte var kunnig inom det området? Det vore ju rent av kontraproduktivt att anställa en person som inte kan det vi har i butiken. Och nej, det finns ingen genusdelning på expertområden. Inte i vår butik heller.
För det tredje: Det behövs inte ens experthjälp för att hitta till The Walking Dead.
För det fjärde: Majoriteten av alla som jobbar i själva butiken på SF-bokhandeln är unga kvinnor. Jag säger inte att det är av en anledning, men vi är alla jävligt kompetenta.

Och ja, jag tycker nog att av all jäkla genusslentrian jag möter varje dag så är det här bland det som tar hårdast, som jag blir argast över. För jag är BRA på det jag gör. Jag platsar på det här stället. Det är inte många ställen jag känner att jag gör det på. Men det gör jag. Så alla män som tycker att jag och andra tjejer inte är tillräckligt kompetenta för deras zombie-frågor: Skärp er.

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Heja dig! Så himla bra skrivet! Synd att detta behöver tas upp bara (och att det förekommer i många fler yrkesområden än i bokhandeln men det är lite off topic).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur. Så jävligt sorgligt. Tack <3

      Radera
  2. Tröttsamt att ens hamna i detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen... Och jättekonstigt om jag inte ens skulle hitta i min egen butik?!

      Radera
  3. Men suck. Och så säger folk att feminismen inte behövs. Det här är 2015 liksom och folk ( män ) håller fortfarande på så här, det är skrämmande. Vet inte hur många ggr i mitt yrkesliv jag blivit kallad för "lilla gumman". Så sjukt patetiskt.

    SvaraRadera
  4. Förstår precis hur du känner. Jag jobbar på en bensinstation och jag vet inte hur många gånger det har hänt att folk frågar mig "är du själv jobbar det ingen man här?" Varpå jag frågar vad kunden behöver hjälp med. Visar sig såklart att det är saker jag kan, går och hjälper kunden och de blir alltid lika förvånade över att en tjej lyckas fylla på luften i däcken/spolarvätsak/tanka/ motorvätska osv. Fruktansvärt tråkigt att det ska behöva vara såhär...

    SvaraRadera
  5. Gud, exakt samma grej för oss i spelbutik. Om jag och min manliga kollega jobbar samtidigt är det allt som oftast han som får frågan. Även om vi numera är tre tjejer och två killar i butiken, och att jag är butikschef. När folk kommer och söker jobb och tittar på mig och ber mig ge pappret till min chef "när han jobbar nästa gång". Blir lika trött varje gång. Och frågan: "Kan du nåt om spel eller?" "Vet du vad Call of Duty är?". SÅKLART jag vet vad CoD är - det vore omöjligt att inte veta när man står i en sådan butik! SUCK.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg