Throwback Thursday: Min första bokmässa

06:08

Idag slår bokmässan i Göteborg upp portarna - och jag är inte där. Istället tycker jag att vi tar och tittar tillbaka på första gången jag var på bokmässan! Det blir alltså tidig blogghistoria vi snackar - så tidig att jag tror att knappt någon av er kommer ihåg det.

Året var 2011. Min blogg började av okänd anledning växa efter nästan tre år av bloggande med mig själv som enda läsare (nåja, inte riktigt, men det var inte många). Jag såg att bokmässan annonserade efter bloggambassadörer och tänkte att det lät väl kul. Ansökte och fick meddelandet ett tag senare att jag numer var bloggambassadör hejochhå och skulle få åka på inspirationsträff och få seminariekort till mässan och grejer.

Det här är vad jag ofta i tankarna refererar till som den här bloggens storhetsperiod eller utvecklingsperiod. Jag har visserligen mer än dubbelt så mycket läsare nu som jag hade då, men jag postade över 50 inlägg i månaden där ett tag. Och i januari 2012 hörde LitteraturMagazinet av sig och frågade om jag ville hänga på dem.

Men i alla fall. Väntan fram till september 2012 när jag skulle gå på min första bokmässa kändes som en hel eeeeeevighet, men ja. Till slut blev det i alla fall september. Jag sms-bloggade för LitteraturMagazinet, så tyvärr finns det liksom inga inlägg alls kvar från mässan. Inte som förra året, när jag gjorde ungefär samma sak för den här bloggen. DOCK! Lyckades hitta en sida som tillåter en att söka på TID på sitt instagram-konto (gramfeed är grejen alltså, you can thank me later). Instagrammade däremot knappt något, tror jag var mer inloggad på bokmässans konto. Men bilderna var av så dålig kvalitet där att även om det ÄR jag som tagit några av dem vill jag inte kännas vid det.

Men några hittade jag i alla fall! Såhär såg jag ut i håret då - det vill säga blå (plus iphone 4! Har bytt telefon två gånger sen dess!). Affischen i mitten satt på väggen i rummet vi hyrde, och skylten till höger gjorde jag till bloggambassadörernas rum.


I övrigt kommer jag ihåg pinsamt lite, men den här perioden av mitt liv är sådan. Jag hängde i alla fall vääääldigt mycket i bokbloggarrummet och hann inte gå på så mycket seminarier. Minns dock att jag såg något med Jonas Gardell - det här var ju precis runt Torka aldrig tårar utan handskar. Och med Mats & Sara, där de kom fram till MIG och pratade efteråt. Var så starstruck just då, men nu hejar vi ju alltid när de är i bokhandeln. Fint ändå.

Hittade två bilder av mig på bokmässans instagram och såg också helt sjukt annorlunda ut - vilket jag har svårt att greppa själv (och nej, jag tänker inte lägga upp den här. Om ni är dödligt nyfikna får ni gå in och kolla själva, jag har ju gett er verktygen nu).

Jag minns ändå det hela som en mycket bättre bokmässa än förra året då jag låg på gränsen till panikångest typ hela tiden, inte åt på över tio timmar och hade spaghettiben av hunger och bakfylla (alltså blev bjuden på en kaffe på fredagen och det är nog den bästa kopp kaffe jag druckit i mitt liv. Det var Stefanie som stod för den tacksåmycket). Det gör vi inte om, ok?

Minns bokmässan på initiativ av.

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Borta några dagar och bloggen i ny outfit? Men tjusigt är det!

    Vad skönt att läsa ditt inlägg, jag behöver inte känna mig så deprimerad för att jag missar mässan alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tröttnade på den förra designen, så bestämde mig för något drastiskt!

      Alltså nä, kommer väl säkert bli påhoppad av någon nu, men tycker att bokmässan eventuellt är lite overrated.

      Radera
  2. Haha, minns en väldigt trött (och att du sa att du var bakis) Anna från förra året! Bjuder gärna på kaffe igen - men utan spaghettibenen med bakfylla om du kommer till Götet och bokmässan igen (gärna utan ångest. Skippa den om det går...)!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg