Hur du rensar din bokhylla

05:32

Okej, nu ska jag göra något jag är obekväm med. Jag ska hävda mig. Och jag ska utnämna mig själv till bokhyllerensningsmaster (ja, det är ett ord). Jag är nämligen jävligt bra på att vara helt jäkla skoningslös när det gäller rensning av olästa böcker*, och tänker nu ägna ett inlägg åt det. Det här är alltså tips till er vars bokhyllor med olästa böcker är så fulla att ni inte vet var ni (eller alla böcker som inte får plats) ska ta vägen. Häng med!

Jag förstår att några av er kanske undrar: "VARFÖR ska jag rensa i bokhyllan?" För det första får du plats med alla böcker du verkligen vill läsa. För det andra blir det så himla mycket lättare att välja vad du vill läsa härnäst när det bara står böcker i bokhyllan som du verkligen VILL läsa.

Det hela är egentligen väldigt enkelt. Jag utgår utifrån fyra frågor:

  • VILL jag läsa den här boken, eller har jag kvar den för att jag kan tänka mig att läsa den nu när jag ändå har den?
    Alldeles för ofta märker jag när jag inte rensat i bokhyllan på ett tag att det åker ut väldigt mycket böcker på den första frågan. Alltså böcker som jag sparat slentrianmässigt för att jag lika gärna kan läsa dem innan jag lämnar dem vidare. Om jag inte aktivt VILL eller LÄNGTAR efter att få läsa en bok får den åka ut. Adjö!

  • VARFÖR vill jag läsa den här boken?
    Jag upplever också att jag väldigt ofta "vill" läsa böcker baserat på en känsla skapad av omslag eller blurbar eller sådana lockningsfraser som jag inte kommer på vad de heter... Sen när jag väl läser baksidestexten inser jag ju att det här inte alls är en skräckis utan en "erotisk thriller" (hu!) eller en deckare. Då kan det ju lika gärna åka. Så på den här frågan finns det två olika "vägar" att gå. Börja med att 1. Ta reda på om boken verkligen är vad du tror att den är. Ett omslag med ett läskigt hus behöver inte vara skräck och en bok med en fyndig titel kan visa sig vara en utvecklingsroman för vuxna och inte alls en humoristisk YA-bok. 2. Tänk efter om det verkligen är något du är intresserad av. Vet inte hur många deckare jag proppat in i bokhyllan eftersom det ändå låter lite spännande. Rensade precis ut en bok som jag vet med säkerhet att jag läst baksidan på typ 20 gånger och ändå sparat. Nu fick den gå ner i second hand-påsen eftersom jag är totalt ointresserad av kärlekshistorier mellan vuxna. Oavsett snyggt omslag eller inte.

  • HUR MYCKET vill jag läsa den här boken?
  • HUR MÅNGA böcker kommer före i prioriteringen?
    Dessa två frågor hänger ju egentligen ihop lite. Alltså vet ni hur många böcker det ges ut om dagen i Sverige? Hur många böcker kommer det ut per månad som du vill läsa? För september månad BLOGGADE jag om 16 böcker jag ville läsa. Utöver det hade jag redan hunnit läsa några i förväg + att jag hade fler som jag inte bloggade om + att jag med allra allra störstaste sannolikhet har missat en hel hög. Det kommer nya böcker hela tiden. Om en vill vara riktigt hård kan en ställa sig själv frågan: "Skulle jag kunna tänka mig att läsa den här boken nu?" (och försöka bortse från att en kanske är intresserad av fantasy i vissa perioder eller har lässvackor osv - ni fattar nog vad jag menar) och om svaret på frågan är nej ska boken inte stå i bokhyllan.

Och faktiskt - svårare än såhär skulle det inte behöva vara. Sen vet jag med att det är svårt att vara hård ibland.  Här kommer ett gäng småtips:

  1. Det blir lättare för varje gång. Jag reflekterar inte alls speciellt mycket när jag rensar ut böcker längre. Det är helt enkelt en övningsfråga. Första gången är svårast, men jag har faktiskt börjat känna lättnad efter en rensning. Det känns roligare och mysigare att titta på böckerna!
  2. En behöver inte göra en stor utrensning på en gång. Nu i förra veckan gjorde jag en stor utrensning eftersom jag inte gjort det på länge, men för det mesta går jag och plockar någon bok då och då.
  3. Om du är tveksam till en bok eller kan komma med några som helst negativa invändningar mot att läsa den är det ett nej. Ett senare när du kommer vilja läsa boken kommer inte komma. Om du vill läsa en bok, men som andrahandsprioritering eller tänker att du vill läsa den trots att den verkar lite B... Då är det ett nej.
  4. En måste inte spara böcker som en fått av farföräldrar/morföräldrar/föräldrar/syskon/kompisar/övriga släktingar/alla andra som skulle kunna tänkas ge en böcker. Skitsamma, de får väl för sjutton lära sig vad du gillar om de vill ge dig böcker (jag känner mycket få personer i denna värld som jag litar på skulle ge mig böcker jag skulle uppskatta i present. Båda två bloggar).
  5. Var ärlig mot dig själv. Det ÄR INTE synd om böckerna. Jag lovar. De kan få åka till second hand så hittar de nya hem. 
  6. Om du är tveksam till en bok men ändå inte har hjärta att göra dig av med den - stoppa den i en påse och ställ undan. Om du inte saknat den sex månader senare kan den gå.

OBS på att alla dessa tips gäller för utrensning av olästa böcker. Om ni vill kan jag skriva om att rensa lästa böcker också, men vi får väl se om ni ens tar er igenom det här :)

Vilka är dina bästa utrensningstips?

*Disclaimer för böcker med affektionsvärde. Jag har till exempel Popper i urval som jag plockat ur min döda farfars bokhylla, vilken jag helt enkelt inte kan slänga. Kan inte föreställa mig att jag kommer nöjesläsa Popper, så enda chansen jag har att ha användning av den kan väl vara nu när jag ska läsa en kurs i vetenskapsteori och forskningsetik. Annars? Njäe.
Disclaimer 2: Det här innebär inte att jag inte har platsbrist. Det finns helt enkelt för mycket böcker jag vill läsa.
Disclaimer 3: Min sambo skulle gapskratta om han hörde mig säga det här. Han har helt enkelt ingen förståelse alls. *skakar på huvudet*

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Jag rensade faktiskt i mina bokhyllor i lördags och plockade ut en hel del. I går gick jag ett varv till, och tog ännu fler. Men jag känner fortfarande att jag har en massa jag egentligen skulle plockat bort. Så tack för bra tips, och förhoppningsvis så åker dem nästa gång. :)

    SvaraRadera
  2. Tidigare iår rensade jag en del, och gjorde några kartonger med de som eventuellt ska åka nästa rensning och har tänkt rensa minst en gång per år men har problemet att jag har MASSOR med böcker som jag verkligen vill läsa men hinner inte :( Men tänker att när barnen blivit lite större kanske tiden finns, vi får se :) För jag köper ju inte hem lika mycket böcker längre och jag hittar sällan böcker till mig själv på second hand längre :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg