Favoriterna - vad hände sen?

05:33

Idag blir det en lite ovanlig throwback istället för den vanliga. Jag har helt enkelt fortfarande inte löst problemet med spökhus-böckerna, utan tar istället och tittar på lite gamla favoriter.

Varje år försöker jag göra upp en lista på mina favoritläsupplevelser varje år - något som ju är supersvårt. Efter att jag skrivit det här inlägget om att gilla problematiska böcker och hur bilden av böcker förändras i efterhand kom jag att tänka på att det vore roligt att titta på dessa listor i backspegeln och se vilka av läsupplevelserna som egentligen höll. Så det tänkte jag att vi ska göra idag! Vi börjar helt enkelt med 2011 - det år då jag började skriva dessa listor. Jag presenterar listan jag gjorde och hur listan hade sett ut om jag gjort den idag.

_________________________________________

2011

  1. Hungerspelen - Suzanne Collins
  2. 1984 - George Orwell
  3. Dödssynden - Harper Lee
  4. Lilla Stjärna - John Ajvide Lindqvist
  5. Scar Tissue - Anthony Kiedis
  6. Dash & Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn & David Levithan
  7. Nick & Norahs oändliga låtlista - Rachel Cohn & David Levithan
  8. En dag - David Nicholls
  9. Alice's Adventures in Wonderland - Lewis Carroll
  10. Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
Kommentar: Jag tycker faktiskt det här är en ganska bra lista. Alla är böcker som har åldrats bra i mitt huvud. Om det är någon jag skulle byta ut är det nog Scar Tissue som skulle få ge plats åt kanske Kalle och chokladfabriken.
_________________________________________

2012

  1. Revolt - Suzanne Collins
  2. Under kupolen - Stephen King
  3. Fatta eld - Suzanne Collins
  4. Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
  5. Divergent - Veronica Roth
  6. Guldkompassen - Philip Pullman
  7. Den hemliga historien - Donna Tartt
  8. Nattens cirkus - Erin Morgenstern
  9. Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Eflgren
  10. Delirium - Lauren Oliver
Bubblare: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn - Ransom Riggs, Önska bort, önska nytt - Ingrid Olsson, Just kids - Patti Smith, Rör mig inte - Tahereh Mafi.
Kommentar: Okej, här har vi att göra. Divergent - bort (hela jäkla serien har besudlats av den sista boken och den kassa filmadaptionen). Delirium - bort. Rör mig inte - definitivt bort. Stoppa in de tre bubblarna som är över i den riktiga listan. Och så tror jag nog att Under kupolen för röra på sig också. Till förmån för bättre böcker (det vill säga bubblarna). The Gashlycrumb Tinies borde också klämmas in, för det är en av mitt livs stora kärlekar. Kanske istället för Nattens cirkus eller Den hemliga historien. Eh, och hallå, Jellicoe Road då?!
_________________________________________

2013

  1. Den skarpa eggen - Philip Pullman
  2. Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
  3. Pandemonium - Lauren Oliver
  4. Insurgent - Veronica Roth
  5. Rädda mig inte - Tahereh Mafi
  6. Stad av skuggor - Cassandra Clare
  7. Den femte vågen - Rick Yancey
  8. Francesca - Melina Marchetta
  9. Förr eller senare exploderar jag - John Green
  10. I kroppen min - Kristian Gidlund
Kommentar: Oj, herre vilken dålig smak jag hade det här året. Här har har att göra. Bort med 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9. Eh, det vill säga alla förutom 1, 2 och 10. Nu ska vi alltså ha in sju nya böcker i listan... 1. Bärnstenskikaren, 2. En bit av mig fattas, 3. Två eller tre saker jag glömde berätta för dig, 4. Min mormor hälsar och säger förlåt, 5. Jag, En, 6. Legend, 7. Bröderna Lejonhjärta. Fattar inte hur jag kunde stoppa in allt det DÄR i listan när jag också läste allt det HÄR. Galet.
_________________________________________

2014

  1. Prodigy - Marie Lu
  2. Det handlar om dig - Sandra Beijer
  3. Panic - Lauren Oliver
  4. Champion - Marie Lu
  5. Mördarens apa - Jakob Wegelius
  6. Det mest förbjudna - Kerstin Thorvall
  7. Carrie - Stephen King
  8. Egenmäktigt förfarande - Lena Andersson
  9. Onanisterna - Patrik Lundgren
  10. The Young Elites - Marie Lu
Kommentar: Den här listan kommer jag ihåg såg myyyyycket värre ut typ i mitten av året än vad ändå den slutgiltiga versionen gör. Jag är nog överens med typ det mesta, fast jag tror att Sandra Beijer hade fått stryka på foten för att istället stoppa in Om detta talar man endast med kaniner. Helt weird att jag inte har med den på denna lista...
_________________________________________


Sådär, det var det. Vilka böcker har blivit betydligt sämre i era minnen, jämfört med när ni läste dem?

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg