Ten Characters You Just Didn't Click With

06:13

Så, tisdag igen och The Broke and the Bookish bjuder på tisdagstemat karaktärer en inte klickade med. Känns som att 2015 är året då jag inte klickade med karaktärer, men det kanske bara är för att jag tänkt på det extra mycket på senaste tiden. Nå, till listan:

1. Hirka i Odinsbarn
Alltså, det jag känner för Hirka: Ingenting. Får ingen bild av vem den här karaktären är och det blir jävligt långtråkigt att läsa en supertjock bok om en karaktär en inte känner.

2. Eleanor i Eleanor & Park
Ojoj, Eleanor... Väcker otroligt mycket känslor hos mig - mest ilska. Det var liksom inte bara så att vi inte klickade - jag avskyr henne. Förmodligen för att vi är nedrigt lika.

3. Sadie och Carter Kane i Den röda pyramiden
Det här blev ju förstås hemskt mycket bättre i Eldtronen, men kan fortfarande inte påstå att vår relation är fantastisk. De är ju inte Percy Jackson direkt.

4. Ehm, typ alla karaktärer i Sveket
Därför har jag skjutit på att läsa Sammansvärjningen... Den ligger fortfarande på mitt "prio 1"-hyllplan i TBR-hyllan. Meneh... oläst. Jag ska. Snart. Ska bara läsa lite annat först...

5. Will i Nybörjarguide till livet eller kaosteori
Visst, jag fattar att Will är lost i bereavement, men allra mest tycker jag genom typ hela boken att han är ett jävla asshole.

6. Frankie i Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Det här är lite av en bikt... Men jag tycker givetvis att Frankie är en viktig feministisk karaktär, att hon är bad ass och allt sånt. Men är det här en person jag skulle vilja hänga med? Eh, nejtack.

7. Melanie i The Girl with All the Gifts
Det kan ju hända att det ska vara meningen, men jag tycker att Melanie som karaktär är rätt så obehaglig. Känns ju dock på ett sätt som att författaren vill att en ska sympatisera med Melanie, och därför är hon ett barn och inte en vuxen eller en tonåring. Men hon är också översmart och superanalytisk och väldigt lite som en tioåring.

8. Ella i Som om jag vore fantastisk
Jag ogillade Ella även i tidigare böcker i den här serien, och inte ens när hon får en egen bok kan jag klicka med den här karaktären.

9. Peter i Rivers of London
Har ett enda ord för den här karaktären: Vidrig. Läs recensionen.

10. Lumikki i Röd som blod
Det här är största anledningen till att jag inte fortsatte läsa den här serien. Alltså Lumikki är liksom... Lisbeth Salander (bikt: Jag har jättesvårt för Lisbeth Salander). Och tråkigt nog: Salander har blivit något av en litterär stereotyp som jag inte tål.

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Kul vad olika vi tycker. Hirka gillade jag verkligen ( fast kommer faktiskt inte ihåg så mycket nu i efterhand ) och även Eleanor och Lumikki. Karaktärerna i Sveket förstår jag att du har på listan, de är typ osynliga allihop. Märks liksom inte och känns därför inte. Och trots att det är lite så ( fast det blir bättre ) även i Sammansvärjningen så gillar jag verkligen serien. Verkligen. Vilket jag inte gjorde först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, problemet med Eleanor är väl att hon är ALLT som jag stör på mig hos mig själv. Och bra att Poznanski-serien blir bättre! Då kanske jag vågar mig på del två i alla fall!

      Radera
  2. Inte en enda bok som jag läst så jag vet ingenting om de här karaktärerna.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg