Bästa sommarboken

13:00

Okej, ska försöka lägga av mig den här SKITDAGEN (fredag) med att blogga om lite somriga böcker istället. Det är alltså Sofie som tagit initiativ till bloggstafett om den bästa sommarboken - det vill säga läsning som ALLTID fungerar. Innan mig var det Elvira som publicerade, och om en timme (det vill säga klockan 14) är det Breakfast Book Club som publicerar!

Men! På temat den bästa sommarboken dårå! Jag har flera somrar på raken tänkt att jag skulle läsa om Harry Potter, för det gjorde jag varje sommar när jag var liten. Så det är ju förstås min bästa sommarserie. Men den har ju förstås de allra flesta läst redan, och ni vill väl säkert ha något nytt att läsa!

För min del sjunker kraven sjukt mycket under sommaren. Det är liksom den period på året då jag står ut med att läsa deckare och det som blivit bortprioriterat i bokhyllan. Jag vill nog också ha rätt så soliga böcker (OBS på att soliga =/= glada!). Definitivt inte dystopier, och jag tycker nog inte heller att science fiction är ultimat för sommardagar heller. På hela juni-augusti förra året läste jag bara två framtidsskildringar (Stockholms undergång och Otopia) och båda dessa var i augusti.

Istället tror jag att jag söker mig till mer vanlig ungdomslitteratur. Jag vill läsa Tyst av Hannah Harrington, En bit av mig fattas av David Levithan och Fjärde riket av Maria Nygren. Och jag tror ju knappast att det är någon slump att Raben & Sjögren ger ut Sarah Dessen i början på sommaren heller! Jag söker mig också mer åt spänningshållet. Helt plötsligt känns det inte som att Alex Marwoods Onda flickor är någon jättedålig idé. Och jag kan nöja mig med att berättelsen är ganska långsam och står rätt stilla som i Rowlings Den tomma stolen.

Och alltså, den BÄSTA sommarboken finns ju inte, för det är ju omöjligt att välja. Men när jag tänker på sommarläsning tänker jag på det ovan. Själv kommer jag nog ta itu med Jag är ju så jävla easy going, Världens viktigaste kyss och Tove Janssons Sommarboken i sommar. Den sista har jag nämligen hört ska vara den bästa sommarboken på riktigt! Och Harry Potter hade jag väl tänkt.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Jag håller med om att Harry Potter känns somrigt, sänkta krav tänker jag leder till tid för omläsning, när en inte känner att en "måste" hinna med en massa annan läsning.
    Jag tycker definitivt du ska läsa "Världens viktigaste kyss", den är så bra!
    Tack för ditt inlägg i bloggstafetten!

    SvaraRadera
  2. Jaa, dystopier är rätt så tungt att läsa på sommaren ... för min del blir det mest fantasy, och Harry Potter är ju definitivt bästa sommarserien! Åh, måste läsa om de böcker jag ännu inte hunnit med i år nu på sommaren ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åh, blev så sugen på att läsa om nu...

      Radera
  3. Jag tipsar typ alla om Sommarboken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahmen då får jag väl se till att ta tag i den ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg