Hallahem: Staden under berget - Susanne Trydal & Daniel Åhlin

05:30

Alltså, en sak som jag uppskattar sjukt mycket (eftersom det ändå är alldeles för många som mejlar mig om att läsa deras böcker när det är helt utanför mitt intresseområde) är när jag får mejl från författare och det märks att de FAKTISKT läst min blogg. Att förfrågan om att läsa och recensera faktiskt känns genomtänkt. Susanne Trydal skickade ett sådant mejl till mig i början på juni, och skrev att hon var lite osäker på om hon ville att jag skulle läsa hennes och Daniel Åhlins bok, eftersom jag verkade vara väldigt kritisk till mycket. Jag tackade för komplimangen och beställde sedan ett recex - eftersom bara en sån liten sak väckte mitt intresse.

Hallahem: Staden under berget fokuserar på två personer: Tilda som är uppvuxen i en helt vanlig småstad och Torun som är uppvuxen i Hallahem - en stad beläget under ett berg i en skog utanför staden där Tilda bor. De har båda gemensamt att de erhållit egenskaper som gör de avvikande från sin omgivning, och båda två är i den åldern att de börjar märka att de inte riktigt platsar bland alla andra. När Torun tjuvlyssnar på ett rådsmöte råkar hon få höra att deras stad är hotad och det finns bara en enda person som kan rädda dem: Tilda, som också har ett speciellt band till Torun (som jag inte tänker avslöja, även om det ganska snart blir rätt så uppenbart i boken). 

Som jag skrev i förra veckan vara jag rätt trött på fantasy med nordiska inslag (eller jag skrev det inte exakt så, men det var en del av undermeningen), så egentligen var väl inte tillfället optimalt för att läsa den här. Men, Susanne, du kan andas ut. Det här kommer inte bli en sågning. Viss kritik måste jag ändå komma med, men över lag GILLADE jag ändå boken. Mer på plus än på minus alltså!

För det är ändå en rätt mysig berättelse med inslag av en stor del samhällskritik och en lite mindre dos uppväxt-skildring. Toruns folk som bor under berget är ett folk som har nära kontakt med naturen, de brukar den mer på naturens villkor, kan en säga. Tildas folk är ju mer bekant för oss - vi lever i en förfinad och kultiverad värld på naturens bekostnad. Och det är just det som gör att Hallahem hotas - människornas suktan efter att ha MER. Med andra ord: tydliga värderingar och ett ämne som är otroligt aktuellt. (Om vi ska gå in på värderingar finns det ju en ganska tydlig bild av att kollektivism = bra och sånt också)

Sen har vi båda Tildas och Toruns speciella egenskaper som gör dem bara precis tillräckligt avvikande för att andra ska tycka att de är konstiga - men inte tillräckligt avvikande för att göra dem helt off. Jag tror att de flesta ungar i den här åldern känner sig lite som aliens (givetvis även undertecknad), vilket ju i boken också förstärks av att de två inte riktigt hör hemma på de platser de är. Dock tycker jag att det kanske får ta lite för mycket plats i boken. Början blir väldigt lång och utdragen innan det faktiskt börjar hända saker. Så jag hade nog gärna sett att det var invävt i lite mer... Action. 

Men jag måste ändå säga detta: något av det absolut bästa med den här boken är ändå omslaget. Bilden ska gå att klicka upp, så gör gärna det! Jag gillar hur Lupus Nensén, som gjort omslaget, har fått in saker ur de olika världarna, samtidigt som det ser enhetligt ut och representerar historien väl. Och är sjukt snyggt!

Men som sagt: Över lag väldigt positiv, även om jag tycker att avvägningen inte är så välgjord. En ganska stor del av boken går åt till presentation och förarbete, medan själva problemet presenteras sent och avhandlas snabbt. Det blir lite ojämnt, och jag hade gärna sett ett lite högre tempo lite tidigare.

« Hallahem: Staden under berget | Susanne Trydal & Daniel Åhlin | 354 s. »
« Hoi Förlag | 2015 | Goodreads »

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg