Dagens i-landsproblem

11:25

Alltså... Min sambo är hemma över helgen, och han är typen som sällan läser böcker. Men ibland köper jag typ Fight Club och eller Trainspotting och sånt till honom för att få honom att läsa lite. Han har lite av en historia med rätt så nördig fantasy - till exempel trängs Robert Jordan och Goda omen på hans skönlitterära hyllplan i bokhyllan.

Såååå, visst vore det inte helt orimligt att försöka få honom att läsa Mistborn? Speciellt eftersom det är en serie, för då kan han ju inte sluta läsa efter en bok liksom... Så till själva problemet: Min sambo är inte försiktig med böcker. Han borde veta att jag är ungefär lika försiktig med mina böcker som med Katniss (okejdå, jag vaccinerar inte mina böcker och Katniss är för snabb för att jag ska hinna spilla kaffe på henne. Annars väldigt liten skillnad), men uh-uh. Nej. Om jag lånar ut boken till honom räknar jag i princip med bruten rygg och att jag då måste köpa en ny. Sååå, vad är viktigast - att jag får min sambo att läsa eller att jag får behålla min bok i fint skick? Det här borde ju vara en icke-fråga, det FINNS ju nya böcker i bokhandeln. Men kan ändå inte låta bli att få lite separationsångest... Äsch, vad sjutton, tror jag prackar på honom den när han ska åka tåget tillbaka till Malmö på söndag kväll.

Du kanske också gillar

9 kommentarer

  1. Jag blir också jätte nojig när jag ska låna ut någon bok :D fast jag känner personen bra. Andra icke-boknördar behandlar inte böckerna lika varsamt ;) ryggen kan brytas, det kan finnas hundöron (VARFÖR) och någon konstig fläck. Hemskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis! Nu lånade jag ut den till honom tillsammans med ett pocketfodral, ett bokmärke och strikta instruktioner om att INTE bryta ryggen. Så hoppas den klarar sig...

      Radera
  2. Haha, I feel your pain. Det HAR hänt att jag undvikit att tvinga på folk böcker jag älskar för att jag, just det, ÄLSKAR DEM. Ingen misshandlar mina böcker ostraffat, liksom. Samtidigt känns det sjukt dumt att låta bli eftersom jag vill att alla ska älska böckerna jag älskar... Dilemma! Men har löst det genom att köpa vissa böcker begagnat åt min familj de gånger jag varit säker på att de kommer älska dem, eftersom de UPPENBARLIGEN inte bryr sig om böckernas skick. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Jaaa, precis. Och det känns ju fånigt också att köpa böcker bara för att ha stående i bokhyllan också...

      Radera
    2. Eller hur, det är svårt det där. För samtidigt kan jag tycka att gamla böcker där det verkligen syns att de är lästa är så himla vackra... :)

      Radera
  3. Har taggat dig: http://nellonsbokblogg.blogspot.se/2015/06/alphabooks-tag.html

    SvaraRadera
  4. Haha jag känner igen det där problemet! Antingen har jag gett min pojkvän boken i present vid födelsedag eller jul, men nu sist var jag faktiskt inne på bibblan för att låna en bok jag tyckte han skulle läsa, hahah.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah, jag försökte också låna böcker åt honom, men fick betala så många påminnelseavgifter för att han läste så långsamt, så gav upp det... Nu är det presenter som gäller. Men för ju ändå lite personalrabatt på jobbet så!

      Radera

Instagram

Populära inlägg