Throwback Thursday: Sommarminnen pt. 1

05:36

När jag var liten hade åtminstone min ena familj en ganska lång period av ekonomisk säkerhet, och den delen av sommaren jag tillbringade tillsammans med min mamma var all about segling. 


Midsommardagen (i år alltså, inte när jag var barn) åkte vi ut till min mamma och tog en vända med hennes och hennes sambos lilla motorbåt. Och direkt: lukten av saltvatten, flytvästar och båtdynor fick mig att tänka på solvarma klippor, den unkna lukten av sovsäckar som legat undanstuvade i fuktiga utrymmen, mjuk pepparkaka gjord på mix, varma koppen med smak av redd kyckling, solvarma klippor, känslan av att smälla blåsorna i tången. När vi fångade spigg med håvar och hade i hinkar. När jag ensam gav mig ut på upptäcktsfärder på nya öar. När vi "lagade mat" på blött sjögräs som fick ligga framme i solen och torka till mörkgröna kakor.

Det får mig också att tänka på Kalle Anka-pocketar. Min mammas dåvarande man läste nämligen inga böcker, men var av okänd anledning helt såld på Kalle Anka-pocketar. Och även om vi hade orimligt mycket böcker med oss för att bo sju pers på enormt extremt sinnessjukt begränsad yta (alltså efter mycket googlande lyckades jag hitta att båten vi hade var 9,5 x 3,2 m stor, men då får ni ju räkna med att den var liksom... båtformad också) var det ALLTID slagsmål när det köptes en ny Kalle Anka-pocket.

Kalle Anka-pocketar är också relaterat till ett annat barndoms-sommarminne. Nämligen Visingsö. Därför är Kalle Anka just ett så himla starkt sommarminne för mig. Men jag tänkte skriva lite om Visingsö nästa vecka, så nu ska jag vara tyst!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg