Girl Online - Zoe Sugg

06:31

Vill du ha en super-swoonig kärleksberättelse utan några som helst överraskningar och som är ungefär som att titta på ett Friends-maraton fast tråkigare och MER förutsägbart (disclaimer på att jag älskar Friends innerligt, så inget ont mot Friends)? I så fall: Läs Girl Online. Om du faktiskt vill ha ut något bestående av att läsa en bok eller helt enkelt inte vill veta exakt hur hela boken kommer vara efter att ha läst baksidan och typ två sidor: Läs inte Girl Online. Ni som inte vill läsa sågningar: Stop reading right now, because sågning is coming up.

Såååå. Penny är ungefär som jag - det vill säga lite osäker socialt plus världens klantigaste person. Det i kombination är ju ungefär katastrof när en är 15, snart 16. Dessutom lider hon av panikångestattacker efter en bilolycka. Detta (alltså både paniken och att vara 15) bloggar hon alltså om på den stora, men anonyma bloggen Girl Online. Så åker hon med sin familj till New York, träffar Noah som är en 100% perfekt person som hon blir kär i och allt riskerar att avslöjas. Mer intressant än så är det inte.

Och jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av den här boken när jag började läsa. Men med det här omslaget är jag nog varken besviken eller ens förvånad egentligen. Allting är så gulligt och over the top att jag typ är på väg att börja kräkas hjärtströssel när som helst. Alltså JAG ORKAR INTE. Till att börja med dårå: Noah är perfekt. Och jag vet inte hur många gånger jag ska säga det, men perfekta kärleksintressen är SÅ. JÄVLA. OINTRESSANTA. Till och med hans FLAWS gör honom mer PERFEKT.

Hela berättelsen går då alltså på utan några direkta överraskningar eller motgångar. Det finns ett tydligt mål, och egentligen ingenting som liksom hindrar det målet. Det klart att det finns motgångar - annars vore det ju totalt ointressant. Men alltså, det finns ingen extra krydda, inga twister, inget DJUP. Min sambo frågade mig när jag låg och läste i sängen: "Är den bra?" Jag: "Nej" Han: "Jag ser det".

Men någonstans måste det ju finnas något som gjort att jag läste klart den. Ärligt talat vet jag inte riktigt varför jag gjorde det. Kanske att den ändå är så pass enkel och snabbläst. Och det är ju egentligen inte så att den är totalt händelselös - det bara handlar om att allting är så tillrättalagt att det blir ointressant - vilket egentligen inte behöver vara detsamma som tråkigt. Visst hände det att jag fnissade till vissa gånger när jag läste och uppenbarligen fann jag ju någon som helst behållning med att ta mig igenom boken. Men om jag skulle välja att läsa den nu när jag vet hur den är - nej. Alltså en fattar ju från sekunden hon träffar Noah vem han är, och planteringarna som görs är waaaaay too obvious. 

Men okej, om vi skulle ta oss en titt på karaktärerna då? Som sagt: Noah = perfekt = ointressant. Elliot = stereotyp = ointressant. Megan = stereotyp = ointressant. Ollie = stereotyp = ointressant. Penny = har inga direkta karaktärsdrag förutom klantig och awkward = ointressant. Alltså, när jag tänker på Penny - alltså klantig, vet inte riktigt hur hon ska föra sig i social situationer, lite fel... Hör ni vad det låter som? Just det, Emanuel Kent. Så, det här HADE KUNNAT vara Konsten att ha sjukt låga förväntningar som möter typ... John Green, men blir bara övergräddad kladdkaka - det vill säga: jävligt sött och lite torrt. Det känns som att någon liksom radat upp allt som är gulligt och quirky och sen sagt "det här ska vi stoppa i en bok" och sen gjort det utan att stoppa in någon som helst svärta.

Det enda som faktiskt gör den här boken intressant är Pennys panikattacker som ger någon sorts verklighetsförankring till det hela. I övrigt: Nej. Jag säger bara det. Nej.

« Girl Online | Zoe Sugg | 352 s. | Penguin | 2014 | Goodreads »

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Roligast på länge! "Kräkas hjärtströssel" och " blir bara övergräddad kladdkaka - det vill säga: jävligt sött och lite torrt." är ju helt underbara formuleringar. Du har aldrig funderat på att skriva en bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men jag tror ju att både din och min starka sida är just formuleringarna och för min del inte så mycket mer... Har svårt för att använda det här språket när jag skriver dessutom, så det blir liksom bara tråkigt ändå...

      Radera
    2. Stoppar in några extra punkter eftersom det var så få i det förra svaret: ....................................

      Radera
  2. Mer sågningar åt folket! Det är faktiskt rätt så sällan någon riktigt ogillar en bok ändå..?
    För övrigt så vill jag fortfarande läsa även om jag antagligen ändrar mig ...heh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså läs den inte. Finns ingen som helst poäng.

      Radera
  3. Haha jag dör! Vilken underbar sågning! Skrattat så jag fått ont i magen åt dina klockrena kommentarer :'D Eftersom jag verkligen inte har någon som helst lust att kräka hjärtströssel och för att jag retar ihjäl mig på puttinuttgulliga, perfekta historier kommer jag hålla mig lååångt ifrån den här boken. Inte för att jag egentligen hade någon lust att läsa den innan heller men nu är jag så övertygad som en bara kan bli. Aldrig Girl Online. Aldrig någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men vad roligt att du gillar sågningen i alla fall! Då finns det ju ändå något nytta med att jag tog mig igenom boken ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg